pinscherliv

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin - 31 oktober 2012 14:50

Idag hade jag och två klubbkompisar bokat den nya inomhushallen i Karlstad Dogorama.

Vi tränade rallylydnad och hade med många nya moment från avancerad klass och mästarklass. Jag har påbörjat inlärning på de flesta momenten men det var en helt annan sak att träna till skyltarna. Mira var lite ofokuserad till en början för jag gjorde ingen vidare bra uppvärmning. Jag måste bli bättre på att jobba upp kontakten och fokuset hos oss båda innan jag börjar göra momenten. Gå lite fot och berömma mycket så vi får rätt känsla liksom...

Det jag är mest nöjd över är att tre steg bakåt fungerade jättebra. Jag har tränat mycket på detta och tänkt att gå tillbaka i träningen för Mira vänder sig utåt och backar snett. Så jag tänkte gå tillbaka och backa intill en vägg igen. Men idag bara satt det! Hon backade fint intill min vänstra sida utan en tanke på att svänga ut från mig. Man blir ju så glad när man lyckas med träningen och det går frammåt!  

Sen tränade vi lite sidbyten från vänster fot till höger fot och tvärt om. Jag fick lite tips på en del svängar och de blev riktigt bra, till slut   


Agilityn gick lite sisådär... Hon var taggad och hade bra fart, sökte hinder som hon skulle och jag var tydlig med min handling (kändes det som i alla fall, det kändes bra). Det som strulade var slalom (denna slalom!!!!). Vi gjorde ganska svåra ingångar som hon lyckades ta riktigt bra efter några gånger, bara hon förstod vad hon skulle göra. Men hon slarvar en del och slår i och kommer ur balans vilket leder till att hon faller ur mitt under slalomen. Och sen har hon börjat gå ur den näst sista porten. Efter lite disskution på olika lösningar så kom vi fram till att det kanske börjar bli jobbigt för Mira att göra slalom, med tanke på att hon börjar bli lite äldre. Sen kan det vara så att hon är stel och behöver stretchas. Jag provade det när jag kom hem och böjde henne åt båda hållen, men hon verkade mjuk och fin. Men jag ska fotrsätta med detta och se om det blir bättre. Sen ska jag bara göra slalom enstaka gånger när vi är och tränar. Det är ju ett hinder som det krävs mycket rörlighet och belastning på bog, rygg mm. Får se om det blir bättre då.


Eventuellt blir det rallylydnadsträning imorgon igen på dogorama. Denna gången ska vi bygga upp en fortsättningsbana, vilket vi behöver träna på med tanke på att det är tävling om två veckor.

Mina mål för imorgon är:

-Hitta rätt metod gällande uppvärmning så att fokus och kontakt finns innan vi börjar banan.

-Vara noga med hur jag berömmer under banan för att hålla uppe attityden och känslan genom hela banan.

-Tänka ett moment i taget.


Kanske jag kan få våran träning filmad och i så fall kommer jag att lägga ut ett filmklipp förhoppningsvis imorgon.


Hoppas hoppas!!  


 

Snygg stil! (Inoff. Hammarö BK 16 Maj 2011)

Av Malin - 28 oktober 2012 18:50

Rallylydnasträningen går verkligen jättebra nu!

I fredags var jag till klubben och byggde upp en bana i fortsättningsklassen. Mira var jättetaggad och det var riktigt kul att träna med henne. Jag kom ihåg att ta med frästelser så vi kunde träna på den. Hon förstod att man inte ska gå fram till burkarna (som luktar sååå gott) och tog stora svängar runt dom. Inte så bra men det var inte så svårt att få henne att gå fot som tur var.


Idag var vi också iväg och tränade och denna gången tillsammans med några klubbkompisar. Vi tränade på samma bana som i fredags för en klubbkompis hade tagit med sig den, lite roligt att vi tagit fram samma banor   

Det gick bra även denna gången. Det var inte riktigt rätt fokus och attityd när vi gick första gången, som vi hade i fredags. Men på slutet gick hon helt felfritt och vi hade verkligen en du-och-jag känsla genom hela banan. Jättekul var det!!!

Sitt framför, som vi tränat på ett tag, satt hur bra som helst! Jag behövde bara använda lite handtecken och kommandoordet (framför). Hon gjorde en jättesnygg sväng och SATT rakt och inte som en ekorre   

Man blir ju så barnsligt glad när det funkar!!

Frästelserna fungerade ännu bättre än vad det gjorde i fredags, KUL!!! Nästa gång ska jag byta ut burkarna så hon inte förknippar frästelserna med dom burkarna jag använder nu. Oavsett vad det är för burkar så ska man låta bli!


Det vi behöver träna vidare på är inte momenten i sig utan mer på uppvärmning och hur jag ska få rätt attityd och fokusering innan vi går in på banan. Idag kom jag på mig själv att jag blev lite loj och berömde lite lamt. Men när jag ändrade mig och berömde mycket gladare så syntes det på Mira hur det lyste upp i ögonen på henne. Godingen   

Den 17 November åker vi förhoppningsvis på tävling i Fagersta. Men det är många som har anmält sig så det kommer bli en hel del som lottas bort. Bara att hålla tummarna!

 

Av Malin - 25 oktober 2012 13:49

Ibland skulle man vilja stanna upp tiden och bara andas. Det är redan slutet på Oktober!! Vart tog den vägen?!

Men med tanke på vad mycket jag har haft att göra de senaste månaderna så är det inte så konstigt att tiden rusar iväg. Jag har gått färdigt utbildningen till agilityinstruktör och har endast ett skriftligt prov kvar som ska skickas in. Jag har gått ladarskapsutveckling och sen har vi haft kurs på klubben, med mera. Men det är ju bara roliga saker som tur är   


Förra helgen tillbringades på dogorama för mig och Mira. Vi var på sista helgtillfället till agilityinstruktörsutbildningen och praktik med egen hund ingick i kursen. Mira skötte sig jättebra och vi fick göra riktigt roliga övningar, tillexempel framförbyte med snäva svängar. Snäva svängar som vi behöver träna på, vilket sammanträffande!!   

Jag har lärt mig så mycket nya saker om agility och hundträning och får många bra tips. Dessutom har jag haft så himla kul! Det är synd att det är över nu. Till våren ska jag "stå på egna ben" och ha aldeless egna kurser i agility och det ser jag fram emot!


Jag har debuterat som rallylydnadsinstruktör nu under Oktober månad tillsammans med en klubbkompis. Eftersom vi inte är utbildade instruktörer ännu så är det mer en aktiveringskurs i rallylydnad. Det är sista kurstillfället idag och det har varit så duktiga deltagare och det har varit superkul att ha kurs med dom.


Min och Miras träning har blivit lite sisådär med. Jag tränar korta pass när jag hinner och jag har lyckas få ihop små pass varje dag. Just nu ligger fokuset på bärande av föremål och sittande i frontposition. Hon har ju börjat med att sitta "fint" (som en kängeru) i frontpositionen, men hon börjar bli snabbare på att sätta sig rätt.

Agilityn har vi lagt lite på hyllan. Det har ju blivit lite agilityträning under instruktörsutbildningen som tur är. Det är ganska blött på klubben nu så det är inte så kul att träna där. Jag ska plocka fram min hemmagjorda gunga och träna lite kontaktfällt här hemma så har vi något att träna på tills inomhussäsongen börjar.


Det var lite uppdatering om oss. Jag hoppas att det inte tar lika lång tid tills nästa gång jag skriver.


Det här filmklippet på Mira och hennes kattkompis (grannens katt) får avsluta det hela:


 

Av Malin - 12 oktober 2012 13:24

Den här veckan har vi varit på klubben tre dagar i rad. I tisdags tränade vi rallylydnad, onsdag månadstävling i agility och igår var det rallylydnad igen.


Jag nämde i tidigare inlägg att vi skulle hoppa över månadstävlingen pga att Miras sår på tassen hade gått upp. Men jag tog nog i lite där, det var inte så farligt som jag först trodde. Så vi åkte iväg på månadstävlingen, vilket var tur för Mira har liiite överskottsenergi som hon behöver bli av med   

Det var mycket dofter på planen, tydligen hade det varit någon inne på våran agilityplan med syfte att inte träna agility tidigare under dagen?! Lite tråkigt att våran agilityplan används som rasthage av oseriösa... Då blir det dofter helt enkelt. Men det ska ju inte Mira bry sig om. Men hon nosade bara en liten bit sen så gick det bra! 1 vägran på en tunnel där hon stannade för att nosa och vi fick bästa tiden. Vi var bara två som gick i mål, så vi vann  


Rallylydanden igår gick jättebra! Vi byggde upp några kominationer, bland annat sitt, sitt framför, höger ingång, sitt (206) följt av skicka över hinder (203) och sväng vänster (104).

Skicka över hindret har ju varit en svårighet för oss eftersom Mira tänker agility när det kommer ett hinder. Men det börjar fungera riktigt bra nu. Hon hade inga tankar på att springa ifrån mig utan kom fint in tillbaka på min vänstra sida. Vi hade också gott med plats efter hindret innan vi skulle svänga vänster. Varför vi just tog en vänstersväng efter hindret är för att det kan vara svårt att hinna med, vilket leder till att man tränger hunden i svängen. Där har jag nog en fördel med att ha en liten hund!  

Jag hade tagit med burken också och tränade lite bakdelskontroll. Det fungerade jättebra och jag kunde lägga till att hon skulle gå intill min högra sida (jag har bara lärt in högervarvet än så länge) och följa med när jag flyttade mig. Jag hoppas det kommer att fungera bra, för då kommer vi få jättesnygga svängar!! Men jag kan säga det att det är svårt att träna in på en liten hund, den svänger så lätt och rör sig så snabbt!


Den här helgen ska vi vila. Det är första helgen på länge som jag nästan inte har något inplanerat. Jag har bestämt mig för att ha ett uppehåll i agilityn fram tills inomhussäsongen börjar. Man behöver ju ha ett uppehåll ibland. Men rallylydnaden fortsätter vi med, kanske vi har tid att träna lite freestyle nu också?!  


Trevlig helg!

 

Av Malin - 10 oktober 2012 13:33

Gick ca 20 meter in i skogen igår och då gick Miras sår på tassen upp igen så det började blöda.

Jag tyckte att det såg så fint ut och hon har inte haft något besvär av det under helgen. Vi var ju på agilityinstruktörskurs hela helgen i inomhushallen, så det var perfekt. Och i måndags var vi ute på en 5 kilometers promenad utan problem...

Och sen så skulle vi ju åka och träna rallylydnad på klubben på kvällen igår. Men jag tänkte att jag vill verkligen inte stanna hemma när det finns tass-skydd. Så varken hon ville eller ej så fick hon träna med tass-skyddet på. Hon var inte helt överrens med det till en början, men till slut blir det ju jobbigt att hoppa runt på tre ben en längre stund. Så då valde hon att använda alla fyra tassarna.


Träningen för övrigt gick rätt så bra. Hon hade fin kontakt bitvis, det var lite jobbigt att gå med tass-skyddet men bara hon glömde bort den och koncentrerade sig på mig så gick det bra.  

Jag har tänkt att bygga upp banor med svårigheter som vi behöver träna på. Så jag hittade en perfekt fortsättningsbana med först spring och sen skicka över hinder. Eftersom Mira har svårt att skilja på agility och rallylydnad så trodde jag att hon skulle springa ifrån mig efter hoppet och tänka fram som i agilityn. Men hon var inte riktigt på det humöret (tass-skyddet igen) så hon kom fint in tillbaka på min vänstra sida innan nästa skylt. Kanske jag ska tävla med tass-skydd för att slippa se en dvärgpinscher försvinna ifrån mig på tävlingsbanorna!? Haha.. skämt och sido   


Nu får det väll bli lite vila igen så att tassen får läka, IGEN. Det är månadstävling på klubben ikväll som vi kommer att missa. Men o anrda sidan så är det väldigt blött på planerna nu så det är varken trevligt för mig eller hunden att springa där, det skätter ju en del och blir halt i gräset. Men jag kanske åker och kollar på de andra en stund. Jag får se hur jag gör då.


Ha det!

 

Av Malin - 5 oktober 2012 19:59

Ja det är så jag har känt mig de senaste dagarna.

En tass tar god tid på sig att läka så våra dagar har bestått av korta promenader och inomhusträning.

För att få ut något gott av det hela så har jag tagit upp träningen med bakdelskontroll. Det gjorde vi i somras senast, men sen har vi tränat mycket agility och rallylydnad på klubben så det har blivit lite dåligt med den träningen.

Men jag tror att det är bra att ha uppehåll från en del träning ibland. För när jag började att träna in det kom vi halvvägs, nu kan hon det nästan fullt ut. Istället för att försöka förklara hur jag tränar bakdelskontroll så ska jag filma det och lägga ut det istället.


Igår var jag på klubben och höll en aktiveringskurs i rallylydnad tillsammans med min klubbkompis Maud. Det var ett glatt gäng med fina och duktiga hundar som fick prova på de tio första skyltarna i nybörjarklassen. Det är så kul att hålla kurs, dela med sig av sin kunskap och komma med tips.  


Imorgon är det första helgkursen på agilityinstruktörsutbildningen. Mira ska vara med hela dagen då praktik med egen hund ingår. Som tur är så är det inomhus i Karlstads nya inomhushall Dog-o-rama. Då är det ingen fara med att det ska komma in baskilusker i Miras tass. Det ska bli spännande och kul!  


 

Av Malin - 1 oktober 2012 12:00

Igår var vi till klubben och tränade lite rallylydnad tillsammans med några klubbkompisar.

 Vi byggde upp en nybörjarbana men jag körde några fortsättningsmoment i den.

Träningen gick jättebra förrutom att Mira tyckte att det var jätteäckligt att sitta ner i det blöta gräset

Hon hade jättefin kontakt genom banan och bitvis rätt känsla.

Vi gick in på agilitybanan en stund också och tränade lite kontaktfällt. Hon har gjort lite framsteg där och får upp fatren på nerfarten. (fattar någon vad jag menar med detta?  )


När vi hade tränat klart och var på väg tillbaka till bilen så började Mira halta lite på vänster bakben. Men hon slutade ganska snart så jag tänkte att hon hade nog bara trampat till på något.

Väl hemma och när jag skulle ta ut henne ur bilen så var det blodskvättar lite här och var. Jag kollade igenom tassarna men hittade ingenting. Så jag skyndade in och ställde henne i durschen och spolade av tassarna. Då kom det fram ett litet sticksår bakom trampdynan på vänster bak. Det blödde ganska ordentligt så jag lade om ett litet "plåster". Gissa vad ont man får och vad synd det blir om en när man får ett plåster på tassen, så söt!  

 

Inte nog med det. När vi skulle gå ut på sista kvällsrundan så tänkte jag att hon skulle ha på sig en sko/tassskydd så det inte skulle bli blött och skitigt. Men det var bara att glömma för det gick absolut INTE att gå med en sådan på tassen. Så det var bara att lägga om det hela och skölja ordentligt med koksaltlösning när vi kom in igen. 1-0 till hunden!

Men i morse gav jag inte upp! På med tassskyddet och ut. Det gick inte så fort men vi gick hela rundan med skyddet på, fast att jag hade en ursinnig liten dp i andra änden av kopplet (hon har bra kroppsspråk!) 1-1 till matte!!!  

Nu blir det vila tills såret är torrt och fint. Jag har kunnat tagit av plåstret nu för blödningen har slutat som tur är. Kan ni tänka er vad mycket det kan blöda från en så liten tass?!

Ovido - Quiz & Flashcards