pinscherliv

Direktlänk till inlägg 28 april 2015

Lyckad träningstävling + kursstart

Av Malin - 28 april 2015 13:44

Ja i söndags bar det ju av till Åmål brukshundklubb för träningstävling i lydnad för Iza och mig. Det är väl bara hundfolk som förstår varför man går upp kl 06.30 på en söndagsmorgon och åker flera mil bara för att träna ;)
Iza var lite svårmotiverad i början av programmet. Linförigheten gick sådär och i läggande under gång så ställde hon sig. Men när inkallningen kom blev det fart på henne och restrerande moment satte hon fint! Och hon satt till och med kvar när jag fick apporten från tävlingsledaren. Jag tror det var första gången hon gjorde det faktiskt!
Platsliggningen och tandvisningen hade dom lagt sist. Det tycker jag var bra och dessutom var det bra att träna på att momenten inte alltid kommer i samma ordning. Iza gjorde sin bästa platsliggning hittills! Det var 6 hundar (rekordmånga som gjort platsliggning tillsammans med Iza, har haft max 4 hundar samtidigt tidigare) sammanlagt på platsliggningen och en del gick inte så långt ifrån sina hundar samt matade och belönade dem under tiden. Men Iza brydde sig inte att hunden bredvid henne blev matad med godis. Visst, hon tittade lite, men hon låg kvar och såg ganska trygg ut. Hon nosade inte ens en gång under hela platsliggningen!!! Så duktigt <3
Tandvisningen gick inte som vanligt, men hon gick i alla fall fram till tävlingsledaren :)

Igår började en fortsättningskurs i agility som jag är instruktör för. Det blev en liten grupp på 4 personer, lite lagomt ibland :)
Jag passade på att träna lite med Iza innan kursen och testa banan som jag tänkte ha med. Mira fick stanna hemma igår för hon mådde dåligt pga sviter efter hennes löp. Hon får alltid några sånna dagar runt skendräktigheten....
Jag hade bara bollbelöning med Iza igår, de nya jag köpte förra veckan. Och det är skillnad på henne när man belönar med godis och när man belönar med leksak. Det var turbofart på den lilla sheltien! ;)
Så leksaksbelöningar kommer det fortsätta att bli i fortsättningen. Och jag är så glad över att jag äntligen har en hund som gillar leksaker!!! :D

Kursen blev mycket lyckad och deltagarna tyckte det var mycket roligt. Under kursens gång kommer vi gå igenom olika byten och förberedelser inför tävling. Igår var det genomgång av framförbyten och nästa gång ska vi gå igenom bakombyten. Ser redan fram emot nästa kurstillfälle med gänget! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 23 juni 2015 13:18


Det är så klart agility jag pratar om ;) Sedan senaste inlägget har jag och Iza hunnit med två agilitytävlingar. Den första var på Karlstad BK och det var den officiella debuten för Iza. Jag var orolig att hon skulle tycka allt var läskigt, som all...

Av Malin - 30 maj 2015 20:52


Ja just nu känns det som jag aldrig vill ha något med lydnad att göra... Varken tävlingslydnad eller rallylydnad. Igår tävlade jag och Iza lydnad på klubben och som vanligt blev hon orolig efter tandvisningen och som vanligt var inte poängen i närhet...

Av Malin - 18 maj 2015 09:40


Ja helgens lydnadsresultat är verkligen blandade. På fredagens tävling i Forshaga började det med att Iza resta sig på platsen när det hade gått 1 min och 50 sek av tiden... Det var så klart surt, men jag försökte ladda om och tänka att vi skulle g...

Av Malin - 15 maj 2015 12:31

Igår var Iza och jag på Sheltieträff. Det blev ett litet gäng på fyra stycken shelties. Till en början var alla "blyga" men till slut var det en sheltie som tog initiativet till att börja busa, och det var Iza ;) De andra var inte sena med att haka p...

Av Malin - 13 maj 2015 22:29


Hundarna och jag har precis kommit hem från årets första Månadstävling i agility. Jag tävlade med båda hundarna idag. Med Mira gjorde jag det mest på skoj och för att hon skulle få ha kul. Iza behöver träning på miljön och att det står andra persone...

Ovido - Quiz & Flashcards