pinscherliv

Alla inlägg under februari 2014

Av Malin - 27 februari 2014 22:46

Idag var det redan fjärde tillfället på Izas kurs. Det tredje, förra veckan, handlade om massage och stretching. Vilket var väldigt passande eftersom massage ingår i Izas rehab. Jag är väldigt intresserad i övrigt av att hålla kroppen i form, som bland annat genom massage. Så öronen var rejält spetsade! Det var väldigt intressant och samtidigt som föredraget var, fick vi prova på våra egna hundar. Toppen! :)

Dagens kurstillfälle innehöll "omvänt lockande" på ett annat sätt än vad jag har tränat det på. Hunden ska ignorera godisbiten för att få den, genom att man börjar med att hålla handen med godbitarna stängd tills hunden låter bli handen. Den kommer till en början göra några försök att få tag på godbitarna man har i handen tills den "ger upp" och då får den godbiten. Detta behöver man repetera några gånger innan hunden förstår vad det går ut på. Sen kan man utmana hunden genom att lägga flera godbitar framför den på golvet utan att den ska ta dem. Den får bara godbiten när man ger den till hunden.
Denna varianten har jag gjort tidigare men idag fick jag lära mig ytterligare en variant. Den kan man även använda för att lära hunden att stanna kvar, som tex "sitt, stanna kvar" och "ligg, stanna kvar". Man har en godbit i handen och när hunden börjar förstå vad övningen går ut på så utmanar man den genom att locka och flaxa runt med handen utan att hunden reser dig. Den kan tex sitta eller ligga. Det tyckte jag var bra.

Sen fick vi prova på burträning. Jag försökte lära Iza burträning när hon var liten men eftersom jag inte visste hur jag skulle göra och hittade ingen metod som jag kunde läsa mig till så la jag ner den träningen.
Men idag fick jag nya redskap att använda mig av så att vi kan fortsätta med burträningen. Man kunde använda dig av omvänt lockande även där, för att få hunden att stanna kvar utan att behöva stänga buren. Sen gäller det att lära hunden att gå in självmant och lära den att den får bara komma ut när den får en frisignal. På det sättet lär man hunden att vara passiv och vila när den är i sin bur :)

Den sista övningen var en liten påbörjan till inlärning av "gå fot". Det är ett moment som tar tid att lära in men den här övningen ger en bra början. Hunden skulle stå mitt emot och ta ögonkontakt. När den gjorde det några gånger så börjar man backa och hunden följer med och man belönar när den håller ögonkontakten. När hunden är duktig på det utvecklar man övningen med att gå framåt istället för bakåt och hunden ska då vända upp och komma på vänster sida och fortsätta att hålla ögonkontakten. Hunden lär sig att den ska ha ögonkontakt när den så småningom kan "gå fot".

Ja, nu har vi en hel del att träna på. Bland allt rehabträning! Men planerar man bra så räcker tiden till :)
Men oj då trött man blir av att vara på kurs. Somnade inne på badrumsmattan :)

Av Malin - 26 februari 2014 16:02

Såg att mer än hälften av det förra inlägget försvann... Tråkigt när jag skrev så mycket om helgen...
Men i vilket fall så hade jag och Mira en jätterolig helg och vi lärde oss bland annat riktigt kluriga byten och hur vi ska bli snabbare på banan. :)

Igår var det en dag där allt föll enligt ett välplanerat schema! Det gick ihop :)
På morgonen var jag och Iza på rehab och det var dags för veckokollen samt plask i trasken och vila på vibben. Det skilde bara en halv grad på knäna nu! Och den här veckan får vi äntligen lägga in travintervaller!!! Iza blev helt galen av lycka av att få länga på stegen imorse när vi var ute, efter att bara fått röra sig i skritt i två veckor. Men hon hoppade och studsade mer än travade, hehe... Lycklig var det ja ;) Sen ska vi öka träningen på balansbollen och lägga till sakta slalom (tex. gå mellan mina ben) för att töja ut sidorna.

Schemat fortsatte med att hämta upp alla dagishundar och lämna Mira och Iza hemma så de fick vila sig för efter jobbet hade jag bokat Dogorama. Så när jag var klar med dagiset var det bara att kasta i sig lite lunch hemma och bege sig till nästa ställe :)

Träningen gick jättebra igår! Först byggde jag upp en av kombinationerna från kursen i helgen och körde den med Mira för att repetera lite bakombyten och blindbyten.
Resten av träningspasset tränade vi rallylydnad. Iza var inte så påverkad av morgonens motion men jag ville ändå att hon skulle ta det lugnt och fick mest träna kontakt och "sitt, stanna kvar" -övningar. Vi fick bra störning från bästa kompisen Meija, som var med och tränade igår, och tränade samtidigt som henne. Det gick väldigt bra och Iza höll kontakten med mig. :)

Jag har under den senaste månaden "tragglat och nötat" högersidan med Mira. När hon är på den sidan blir hon osäker (och jag med) och tappar positionen. Igår kunde jag känna att träningen har börjat ge resultat! Det var nästan ingen skillnad att ha henne på höger eller vänster sida. Det enda var att hon kom lite långt bak vid sitt, men det är bara för att jag vill ha henne längre fram. För hon sitter bara någon decimeter för långt bak (enligt mig), alltså med god marginal inom en halvmeter som det ska vara på tävling.

Igår var en sån där träning där allt bara flyter på och går som planerat med två överlyckliga hundar! <3

Av Malin - 24 februari 2014 15:22

Denna helgen har jag och Mira varit på helgkurs i agility som innehöll avancerad handling. Vi var i Karlstads inomhushall Dogorama, vilket var väldigt skönt då det blåste och regnade näst intill hela helgen! Inget som vi märkte av i den varma och mysiga hallen :)

På lördagen fick vi köra en riktigt klurig kombination. Det var bara fem hinder men totalt 20 hinderpassager

Av Malin - 19 februari 2014 18:31

Idag var vi på andra rehabbesöket för Iza och det blev plask i trasken och vila på vibben. Iza var så pass duktig i trasken idag så hon fick gå i hela 4x2 minuter. Duktig tös :)

Det tar ju tid att bygga upp muskler men sköterskan kunde se en liten förbättring på vänster knä i grader.
Vi fick med ett nytt schema hem och ska nu utöka två promenader från 10 minuter skritt till 20 minuter skritt. Hon ska även börja med cavaletti och börja stå på balansbollen med alla fyra tassarna. Vi ska fortsätta med kyla på knät efter varje promenad och vi ska fortsätta med massagen.

I väntande stund på att få komma in till trasken. Matte sitter i soffan, så då ska Iza också sitta i soffan! :)

Det blir ganska mycket promenader nu, korta skrittpromenader med Iza och långpromenader i mer rask takt med Mira. För, bara för att Iza bara får skritta, så behöver inte Mira. Jag vill ju inte att hennes kondition ska bli lidande. Så idag gav vi oss ut på en långpromenad igen, bara hon och jag. Och i (nästan) snöstorm. Det finns inget dåligt väder... ;)

Av Malin - 16 februari 2014 19:12

Idag var det årsmöte på klubben med bland annat verksamhetsberättelser för i år och förra året, budget och val av nya sektorer. Jag blir kvar i agilitysektorn och rallylydnadssektorn i år med. Ser fram emot ett spännande år då vi ska arrangera två officiella tävlingar i rallylydnad. Agilityn tar ett "lugnt år" från tävlingar då vi hade en stor tävling med ca 1200 starter under värmlandsrallyt. Det var väldigt mycket jobb men det var också väldigt kul! :)
Dessutom delas de efterlängtade pokalerna för KM och månadstävlingarna ut på varje årsmöte.

Här är Miras resultat för 2013:
1:a KM Small
2:a Månadstävling agility

Av Malin - 15 februari 2014 19:15

Idag fick Mira egentid med sin matte på en skogspromenad. Hon hade mycket spring i benen!
Iza fick stanna hemma eftersom hon bara får gå korta promenader i skritt. Men för det behöver inte Mira bli "lidande" för det. Så därför gav vi oss iväg på en långpromenad, bara hon och jag. Mysigt <3

Det är god tid att bygga upp konditionen inför tävlingssäsongen och dagens promenad gav mycket nyttig träning. Förutom att det har kommit ca 1 dm blötsnö under dagen som vi fick pulsa fram i så var det flera diken som vi fick hoppa över. Och för Mira med sina korta ben blev det rejäla skutt :) Sen var det även en del stock och sten och andra hinder längs med vägen. Bra för musklerna :)

Hemma blev det ett pass på balansbollen så de små musklerna fick jobba. Tävlingssäsongen 2014 ska vi vara i toppform! ;)

Av Malin - 14 februari 2014 16:42

Vi började dagen enligt rehab-schemat och gick en skrittpromenad på 15 minuter och sen in och lägga på kyla på knät. Sen frukost, vilket är en av Miras höjdpunkt på dagen. Det är då hon får VoG färskfoder! :)
Därefter mys i soffan och nästa steg på schemat: massage! Jag ger båda hundarna massage och det är väldigt uppskattat. Efter en behandling ser det ut så här:

Sen var det dags för skrittpromenad nr 2 och därefter ett pass på balansbollen innan jag åkte iväg och jobbade.

Nu är jag hemma igen och vi har hunnit med skrittpromenad nr 3. Det återstår minst en skrittpromenad till, ett till pass på balansbollen och en till behandling med massage innan vi gjort allt på schemat för idag.

Igår var det andra kurstillfället på grundkursen med Iza. Första passet skulle vi visa hur vi hade tränat lek med hundarna. Men Iza tycker att det är en ganska läskig miljö där kursen hålls och det är väldigt stökiga och högljudda hundar med, så jag fick henne inte att leka till att börja med. Men hon kom igång efter ett tag. Det är väldigt nyttigt för henne att vara i den miljön och hon börjar slappna av en aning.

Sen var det fika och genomgång av shejping. Jag har använt shejping förut, på både Mira och Iza men jag har väl inte haft tålamod till att använda det fullt ut. Mira har oftast blivit frustrerad när jag försöker shejpa med henne och börjat pipa och skälla. Så därför har jag inte använt det så mycket på henne. Men Iza är mycket lugnare och mer en "tänkare" och jag tror att det skulle passa henne bättre.
Vi fick testa med hundarna, dels att lära in target och trix. Jag har tränat in tasstarget och nostarget på Iza så jag testade att klicka in ett nytt beteende. Hon började nästan direkt att flytta runt tassarna, så jag tänkte försöka shejpa fram backa. Får se om jag hinner få in det innan nästa kurstillfälle, bland allt på rehabschemat ;)

Av Malin - 12 februari 2014 15:56

Imorse var det första besöket på rehabiliteringen för Iza. Efter en undersökning konstanterade sköterskan att det skiljer 3 grader på vänster knä från höger och att hon har en lätt grad av Patellalux. Så jag fick med mig ett träningsshema hem för att bygga upp knät så bra som möjligt. Muskelmassan skilde sig inte så mycket men det var svårt att mäta, eftersom Iza vägrade att stå på benen :)

Iza fick bekanta sig med "trasken" (vattenbandet) och vibrationsplattan. När hon var i trasken blev hon mycket fundersam men håll sig lugn när vattnet fylldes på och efter lite lockande gick hon jättefint på bandet när det började rulla. Men det var däremot läskigt att gå ur när vi var klara :)
Sen fick hon ligga på vibben i 15 minuter. Jag fick också sitta på vibben så att hon kunde lägga sig bredvid mig och känna sig trygg. Den gunga mer än jag trodde! Iza tyckte att det var jättegött, nästan så att hon somnade :)

Schemat som jag fick med kommer att bestå av:
* Massage 2x5-10 min/ dag
* Stå på balansboll 2x30 sek/dag
* Promenader i sakta skritt 4-6x15 min/dag

Efter promenaderna ska hon ha kyla på knät i 1-3 minuter. Och sen ska hon självklart ta det så lugnt som möjligt och undvika spring och hoppa upp i möbler, osv. Hoppas detta blir bra!

Ovido - Quiz & Flashcards