pinscherliv

Alla inlägg under december 2013

Av Malin - 30 december 2013 21:59

Rallylydnad

Mira:
*RLD M
*Hitta vår "bubbla" och prestera lika bra på tävling som på träning (försöka att inte tänka på allt runt omkring utan det är bara hon och jag och vi ska göra det bästa vi kan)
*Bli säkrare på Honnören (framförallt hitta en bra metod att träna in den på, så att hon ska bli säker på vad hon ska göra i honnören)
*Träna mer på/med störningar på banan
*Klara 90 poäng

Iza:
*Debutera i nybörjarklass och hitta en bra tävlingsrutin
*RLD N

(Med Iza ska jag också hitta vår "bubbla" och träna störningar. Men först måste vi hitta vad som fungerar bäst för henne när vi tävlar och tränar)

Agility

Mira:
*Öka farten och bli bättre på snäva svängar
*Få mer erfarenhet i klass 2

Iza:
*Debutera i kass 1 och hitta en bra tävlingsrutin

(Har inte så stora mål på agilityn eftersom det gick så bra i år. Det är för tidigt att sätta mer mål än debut på Iza eftersom vi inte har börjat träna på riktigt än. Vi får se vad det blir sen när vi är igång)

Övrigt

Mira:
*Gå mer kurser (brukar för det mesta bara bli en eller två kurser på ett år och man lär ju sig så mycket av att gå på kurs, och så är det väldigt kul dessutom! En agilitykurs är redan inbokat)
*Träna de olika grenarna mer regelbundet (det har blivit lite väl långa uppehåll i år tycker jag, särskilt agilityn. Men med bättre planering så fixar vi detta)

Iza:
*Gå kurser (har redan en inbokad! ;) )
*Prova på freestyle
*Träna regelbundet

Mig:
*Få bättre kondition och börja träna regelbundet (så att jag hänger med Iza när det är dags att träna henne mer på allvar i agility, jag hinner ju knappt med henne nu!)
*Bli bättre på att planera och sammanfatta träningarna med hundarna
*Få bättre matvanor och lära mig att laga fler maträtter (kör lite samma saker och mycket pasta och bröd blir det för det mesta. För lite grönsaker och frukt dessutom. Inte för att jag behöver gå ner i vikt utan för att orka mer och prestera bättre)
*Bli bättre på att variera belöningarna och lära mig att använda lek som belöning med Iza

Ser fram emot ett roligt tränings och tävlingsår 2014!

Av Malin - 29 december 2013 16:36

Idag var vi på den allra sista tävlingen för i år, en inofficiell rallylydnadstävling i Karlskoga. Och idag gjorde vi årets bäst U! Det har ju blivit några under året men den här är jag mest nöjd med. Och ja, man kan vara nöjd fast att man har blivit underkänd! :)

Banan var jätterolig och den såg ut så här:

Mira var med mig från start och hela banan igenom hade hon en bra attityd och allt vi gjorde flöt riktigt bra! En riktig revansch från tävlingen i kungsör där inget stämde och hon ville inte alls vara med.
Första bris 1 på hopphindret var för att de hade glömt att sänka det till Miras höjd, 20 cm. Det låg nämligen på 40 cm och jag försökte visa det för domaren. Men hon förstod nog inte vad jag menade så jag körde på fast att det låg på 40 cm, för jag vet att Mira klarar det hur lätt som helst. Men det var surt att vi fick minus på det...
Sen fick vi sned på "tre steg bakåt" och ja, det var snett. Vi fick inte till den idag :) Snett var det även på "sitt, stå, ligg" och den är lite osäker på högersidan. Annars klarade vi banan utan större fel. Jag var helt säker på att vi skulle få nos i frestelsen för där låg det något kött i glasburkar som jag var säker på att Mira skulle känna, och så var hon på höger sida dessutom. Men hon klarade även den med superkontakt på mig hela 8:an igenom!!! :D

Och så var det honnören, som idag var "stå framför". Den positionen som vi har tränat minst på. Mira var väldigt pigg idag och jag kände redan innan vi gick in att hon kommer inte kunna stå still i 1,5 minut. Och denna gången hade jag rätt. Hon satte sig typ fem gånger, innan hon började känna doften från frestelsen inne på banan och innan den hunden som gick banan var i närheten av oss. Det blev för många störningar för Mira och hon var på väg att ta sig ett varv inne på banan. Så jag kände att det var bättre att ta det säkra före det osäkra och sa till honnörsfunktionären att vi bryter och så tog jag tag i Miras halsband för att hindra henne från att gå ifrån mig. Tre sekunder senare säger honnörsfunktionären att tiden är slut... Jaja, så kan det gå! :)

Men jag kände efter våran runda på banan att poängen kvittar idag, för så kul som vi hade, det är mer värt! Att ha med sig den känslan inför nästa års tävlande är hur härligt som helst. Vi kan vi med! ;)

Av Malin - 27 december 2013 20:41

En sak vi bland annat tränade på igår (förutom det på filmklippen i det tidigare inlägget); framåtsändande till kon med olika frestelser. Det gäller för mig att vara tydlig med att visa att det är konen hon ska springa fram till. Träna svårt, tävla lätt! ;)
Störningar är något som vi måste träna mer på och det är bara fantasin som sätter gränser för dem :)

Av Malin - 26 december 2013 17:08

Idag testade jag kombinationen som strulade för de flesta på tävlingen i Kungsör, och det strulade även för oss då. Men det var mest för att Mira inte var som hon skulle, jag kände inte igen henne då. Jag vet att vi skulle ha klarat den kombinationen, och idag gjorde vi den hur bra som helst!  

Kombinationen består av 411-helt om båda höger, 302-sitt, sväng vänster, sitt, 307- sitt, gå ifrån, kalla in, 409-snurr under gång, 411- helt om båda höger, 410-sidbyte bakom, 408-framåtsändande till kon. Den börjar i spring och hunden är på höger sida.

Inte så tokigt!  


Iza fick också träna på framåtsändande till kon. Hon lär sig snabbt och detta är det andra träningspasset som hon gör med konen.mJag tror hon lär sig mycket av att titta på Mira  


 

Av Malin - 17 december 2013 18:52

Då var det dags att blicka tillbaka på år 2013 och vilka resultat vi har uppnått :)

I rallylydnad har vi hunnit med 10 starter, varav 7 i avancerad klass och 3 i mästarklass. Både officiella och inofficiella tävlingar inräknade.
3 st underkänd
1 st ej kvalificerat resultat
6 st kvalificerade resultat


I agility gjorde vi 27 starter, både officiella och inofficiella inräknade.
14 disk
5 felfria lopp
Resterande med hinderfel och/eller tidsfel
2 första placeringar
2 pinnar, en i hopp och en i agility
Uppflyttad till hoppklass 2 och agilityklass 2

Sen hade jag lite andra mål för 2013
Och så här gick det:

Agility
*Fortsätta träna mer på självständig slalom - det har vi inte uppnått helt men vi är på god väg!
*Få bättre och säkrare kontaktfällt - nej, det har vi inte lyckats med
*Öka motivationen -Ja!
*Träna mer på min egen handlig och bli bättre - Japp!
*Agilityklass II och Hoppklass II -Yes!!!


Rallylydnad
*Få bättre flyt på banan - Nej, men vi har fått många bra tips att jobba med
*Träna mer på detaljer - Ja det har vi och det har blivit bättre
*Bättre motivation och koncentration - Ja men det kan bli bättre
*Bli uppklassad till Mästarklass - Ja!!!


Övrigt
*Ha kul! - Ja det har vi haft :)
*Vara mer målmedveten - Ja

Mål för 2014 kommer i ett senare inlägg. Jag ska bara fundera lite till först :)

Av Malin - 16 december 2013 08:23

Äntligen kom dagen som jag längtade mest till på hela veckan! Inomhustävling i kungsör och våran tredje start i mästarklassen.
Jag trodde att den här tävlingen skulle vara den bästa på hela året, men ack så fel jag hade. Men den var ju inte heller den sämsta ;)
Mira har ju varit väldigt taggad de senaste träningarna så jag trodde att hon även skulle vara det på tävlingen. Men något hände när vi gick in i hallen. Hon blev stressad och orolig och väldigt okoncentrerad. Det var trångt inne i hallen där man kunde värma upp och jag kunde inte få någon vidare bra uppvärmning. Men innan vi gick in på banan så fick man gå längre in i hallen och där fanns det mer plats, mindre hundar och lite lugnare miljö. Så där fick jag upp kontakten med henne innan vi gick in på planen.
Men hon var inte riktigt med mig på planen heller, men vi tog oss runt ändå med inte allt för många missar. Jag vet ju att vi kan det här och vi kan alla moment men vi får inte riktigt till det på tävlingarna. Igår berodde det på att Mira var osäker på miljön och jag kunde inte hålla nervositeten borta på grund av det, och det blir ingen bra kombination. Men vi tog oss runt i alla fall som sagt. Och dessutom med KVALIFICERAT RESULTAT!!!!! :D

Det gick bättre än vad det kändes. Men med tanken att vi gjorde missar på de momenten som vi kan som allra bäst.... Men igår var detta det bästa vi kunde göra :)

Jag är ändå nöjd. Hon höll sig kvar hos mig fast att hon hellre hade velat sticka iväg och undersöka hallen, min lilla tokhund <3
Och dessutom är vi ett steg närmare till rallymästare ;)

Nu kommer det att bli ett låååååååååångt uppehåll till nästa tävling som inte är förrens i april, med undantag av en träningstävling (inofficiell tävling) om två veckor. Så vi har många månader till att träna och förbereda oss på 2014 års mål. Resultat för 2013 och mål för 2014 kommer i ett senare inlägg :D

Av Malin - 13 december 2013 08:52

Våran träning har varit lite dålig, eller vi har inte tränat något alls den senaste veckan. Det har liksom inte funnits tid till det bland allt jobb, möten och julklappsfixande. Och sen tappade jag lite träningslust när vi blev bortlottade från tävlingen. Men sen när jag fick reda på att vi var med så kom den tillbaka :)
Så igår bokade jag SM Hundtjänsts lokal och tränade rallylydnad! Jag körde igenom några olika moment som Mira kan vara osäker på ibland. Bland annat olika lägganden, ställande under gång, back på höger och vänster sida, mm. Jag la även fokus på attitydsträning, vilket fungerar jättebra på vänster sida men inte lika bra på höger. Jag är själv osäker när hon är på högersidan för hon slinker så lätt bakom ryggen på mig och går till vänstersidan. Och det är inte så lätt att se när hon gör det eftersom hon är så liten. Så det får vi träna mer på under vintern. På söndag kommer jag att vara på den säkra sidan och hjälpa henne när hon går på höger sida. Med hjälpa henne menar jag att visa med handen och hjälpa henne runt i svängarna så att hon håller sig kvar på högersidan. Men målet är att hon ska kunna gå lika säkert på högersidan som vänstersidan så småningom, men där är vi inte riktigt än.
Gårdagens + var lägganden. Hon gjorde jättefina lägganden och var snabb ner dessutom. Förut så var hon osäker och la sig inte förrens jag sa ligg för tredje gången eller något i den stilen. Så jag har lagt fokus på just lägganden på hemma/inomhusträning och bara belönat snabba och korrekta lägganden, vilket har gett resultat. Nice! :)
Sammanfattningsvis så gick träningen väldigt bra. Mira var jättetaggad som vanligt och vi hade väldigt kul tillsammans. Det kändes jättebra! Jag har inte bestämt mig för om vi ska träna mer eller vila oss i form tills på söndag. Det får nog något litet pass tror jag.

Gillar den här bilden :)
Mira har precis gjort ett konskick och det ser ut dom om hon säger; och vad ska jag göra nu då matte?
Underbara hund! <3

Ovido - Quiz & Flashcards