pinscherliv

Alla inlägg under augusti 2013

Av Malin - 31 augusti 2013 19:49

Ja, då var debuten i mästarklassen gjord. Och vad ska man säga, det kan ju bara bli bättre!
Förutom att det blev en lång väntan innan det var våran tur så kände jag mig sliten efter nattjobb och skrivit till två klasser innan. Pga den långa väntan så blev även Mira trött och ofokuserad.
Banan i sig skulle ha passat Mira väldigt bra för den började med två skicka över hinder efter varandra och sen skicka till kon som nummer tre. Alltså en start med tre moment med mycket fart! Men efter andra hopphindret så tappade vi samarbetet helt och hon började nosa efter 8:ans frestelse som låg alldeles intill. Konskicket gick inte alls, det var precis som att hon aldrig hade gjort det. Senare en bit in på banan och efter mer strul, så stack hon iväg en bit ifrån mig och då valde jag att bryta istället för att fortsätta traggla med en hund som inte var på humör.
Honnören, som vi började med, gick inte heller så bra. Det var sitt på höger sida och när det bara var cirka tio sekunder kvar så lade hon sig ner...
Efter den här dagen har jag lärt mig att inte ställa upp på en massa annat utan bara fokusera på mitt eget tävlande. Skriva kan jag göra när vi inte ska tävla samma dag. Jag har även fått ett kvitto på att vi behöver träna mycket mer på mästarklassbanor, dess klurigheter och bli ännu säkrare på momenten.
Nu tar vi en liten paus från rallylydnaden (en väldigt liten för jag kan nog inte hålla mig från att träna! Det är ju så kul!!), försöka i alla fall :)

Av Malin - 30 augusti 2013 20:12

Lilla sheltien fick för sig idag att hennes bädd var inte tillräcklig bekväm att ligga i. Så då drog hon Miras bädd över hela golvet och upp i hennes bädd och lade sig där.

Jag tror att Mira höll med om att det var mer bekvämt :)

Sen har jag varit och handlat ett nytt skåp på ikea och då passade valpis på att leka i kartongerna. Vad mycket skoj det finns här i världen :)

Imorgon gör jag och Mira debut i mästarklassen. Det kommer att bli en lååång dag för min del. Först jobb mellan kl 02-06 sen iväg till Karlstad och skriva för fortsättningsklassen och avancerad klass innan det är dags för mig och Mira att starta, någon gång efter lunch och sist ut av alla tävlande. Att jag aldrig lär mig att säga nej, jag är för snäll! Men det är ju så KUL! :D
Jag och Mira är ju som sagt sist. Vi är sist startande i klassen, sist startande på hela dagen men först i honnören!! Jag vill inte vara först i honnören för Mira blir så taggad när vi åker på tävling så för hennes del är det bättre att gå banan före honnören, för annars så bara väntar hon på nästa kommando och vill absolut inte vara stilla, för hon har så mycket energi. Går vi banan först så hinner hon lugna sig lite.. Jaja, vi får väl se hur det går :)

Av Malin - 27 augusti 2013 14:24

Jag brukar läsa några andras bloggar om hundträning och på så vis få tips och ideer som jag kan ta med mig i min egen träning. Bland annat har jag läst många gånger att "träna svårt, tävla lätt". Det handlar om att utmana sig själv och hunden med svåra kombinationer och lurigheter på träning, för att det sen blir lättare på tävling.

Igår var jag till klubben och tränade både agility och rallylydnad. Med Mira tränade jag skicka runt hinder. Typ såhär:

Det var en mer utmaning för mig än för henne. Jag måste ha is i magen och vänta in henne tills hon tar upphoppet i rundningen innan jag sticker till nästa hinder, det är svårt!   


Iza Börjar tycka att tunnlar är riktigt roliga och igår så böjde jag den långa tunneln till "normalböjd" (om ni förstår vad jag menar  )


Miras andra utmaning var en utmanande 8:ans frestelse. Jag gjorde den som en miniatyr jämfört med hur normalstorleken är på tävling. Frestelserna låg så tajt så jag fick kliva över dem när jag gick förbi. Mira nosade bara en endaste gång, men då var det mitt fel.. Jag tappade lite fokus och "glömde" att prata med henne. Men på filmen nosar hon inget och både hon och jag håller fokus hela tiden, både på vänster och höger sida   

Dagen till ära så består frestelserna av hundfäskfoder på burk och köttbullar!


 

Av Malin - 23 augusti 2013 15:52

På sensommaren och hösten gillar jag att vara ute i skogen och spåra med hundarna. Det är frisk och härlig luft på hösten och skogen fylls av fina färger.

Ricco var en stjärna på att spåra. Det bästa han visste var att få komma ut i skogen och gå spår, både personspår och viltspår. Jag lärde mig mycket tillsammans med honom och vi hade så kul tillsammans när vi spårade  


Tjejerna fick en mjukstart idag. Mira har jag inte spårat med på evigheter och Iza har aldrig spårat, för hon är ju bara femton veckor. Eller ja.. spåra kanske man inte ska säga att hon gjorde, snarare letade godis i blåbärsriset.   

Jag gick in några meter och lade godis i vartannat steg. Så här såg det ut:


Terrängen var lite svår för henne och hon visste inte riktigt hur hon skulle ta sig fram bland allt ris och alla grenar. Men bitvis så använder hon nosen riktigt bra! Kan det vara en blivande spårhund?!


Planen med Miras spår var att göra en lätt start med  att lägga godis i starten och visa den för henne. Men det var onödigt, hon hittade starten själv och gick förbi godisbitarna direkt på spåret.   

Själva spåret var ganska kort på ca 30-40 meter med en liggtid på ca 10 minuter.

Det syns att hon tycker det är kul, kolla svansen!!!  


 

Nästa gång kan jag göra en vanlig spårstart och lägga ett längre spår med vinkel samt längre spårtid, detta var för lätt för henne.  


Tror jag får åka in till stan och skaffa mig en riktig spårutrustning till hundarna. Det är kul att spåra!  

Av Malin - 21 augusti 2013 15:05

Idag blev det en tur till stan med dagishundarna och lek i Karlstads hundrasthage.
Det var väldigt uppskattat av hundarna och jag hoppas verkligen att det kommer finnas en i kil inom en snar framtid!
Efteråt blev det en härlig skogspromenad innan det var dags att åka hem med alla hundar.
Här kommer ett bildbevis på hur härlig dag vi hade i stan idag :)

Av Malin - 20 augusti 2013 21:40

Åkte till Skutberget nu på kvällen och tränade kombinationer och kortare bana i rallylydnad tillsammans med några klubbkompisar.
Mira var jättetaggad idag och min plan att "skapa förväntan" i starten fungerade verkligen! Mira var på direkt som vi tog första steget mot den första skylten. Härligt!
Jag byggde en liten bana med svårigheter som 8:ans frestelse direkt efter skicka över hinder och många moment från mästarklassen efter varandra. Och vi hade MASSOR med störningar idag. Freespiegolf intill skogen bakom några träd, alltså endast några meter bort som hördes men de syntes inte för hundarna. Och två pågående forbollsmatcher på planen intill och till sist en flock canadagäss som flög omkring. Mira var lite fundersam till freespiegolfen men det andra brydde hon sig inte om. Banan klarade hon hur bra som helst förutom lite tveksamhet i frestelsen. Sen bara flöt det på och vi hade hur kul som helst! Kunde fortsätta hela natten för vi hade så himla kul tillsammans, älskade hund <3 Men någon gång måste man ju sluta ;)
Jag hade bland annat med framåtsändande till kon och backa framför från mästarklassen. Framåtsändandet gjorde hon suveränt bra, full fart mot konen direkt som hon fick kommandot. Och backandet, rakt och snyggt. Älskar verkligen att träna med min hund! Vi började för någon månad sedan att träna in de här momenten och nu sitter de som ett smäck! Rallylydnad är sjukt kul!! :D

Nej, nu är det dags att sova för inatt är det jobb som väntar igen :)

Av Malin - 19 augusti 2013 17:49

                     

Av Malin - 18 augusti 2013 18:11

Det var riktigt kul att vara skrivare idag på Forshaga BK! Jag har lärt mig en del som jag kommer att ta med mig till min egen träning med Mira. Dels så behöver vi fortsätta att lägga fokus på bakdelskontrollen för att få till snygga svängar, vi är på gång men det kan finslipas ytterligare. Och dels så måste vi få till startrutinen. Det blir att bättre intryck av ekipaget om man kliver in på banan med självförtroende och attityd.
Det var många duktiga ekipage med idag och jag kunde inte låta bli att hålla lite extra på de kilsekipage som var med och tävlade, grattis till era fina resultat! :)
Man blir ju sjukt sugen på att tävla själv när man har kollat på alla som har tävlat idag! Men jag får vänta två veckor till och fortsätta att träna och förbereda oss för debuten i Mästarklass!

kursiv textfick världens gulligaste present som tack, hur söt som helst! Och den bästa rasen som motiv dessutom ;)kursiv text

Ovido - Quiz & Flashcards