pinscherliv

Alla inlägg under juli 2014

Av Malin - 28 juli 2014 15:42

Två bilder från gårdagen.
Den ena visar hur härligt och fint väder vi hade på vår långpromenad/morgonpromenad på höjda.
Den andra, när vi tar skydd från regn och åska då vi hade tänkt träna rallylydnad med klubbkompisarna. Så

Av Malin - 26 juli 2014 21:55

Lilla sheltien hade lite tråkigt idag och påhittig som hon är så hittade hon egna saker att pyssla med. Bland annat tränade hon på att vika servetter. Vet inte om vi är så eniga om resultatet dock...

I skrivande stund sitter vi ute på balkongen efter att ha kommit in från en liten längre promenad. Det är en väldigt go luft ute nu när solen börjar gå ner. Så mysigt! :)

Av Malin - 24 juli 2014 17:52

Phuuu! Nu är det allt varmt! Men jag håller med alla som lägger ut bilder på Facebook på flera decimeter snö och bilar som inte tar sig fram eller hamnat i diket.. Då har jag hellre sommar och sol!!! :)

Idag efter jobbet åkte jag ner till Fryken med hundarna. Och det blev premiärdopp för min del. Senast jag badade var nog två-tre år sedan...? Tänk att det ska behöva bli 30+ för att man ska gå i :) och det var sååå gött! Hundarna fick plaska tassarna lite. De löper nu och jag vill inte att de ska få infektioner...

Jag hann bara lägga mig på handduken efter doppet så började det mullra och himlens blå färg döljdes av stora svarta moln. TYPISKT!
Jag som såg fram emot en eftermiddag på stranden. Det var bara att packa ihop grejerna och åka hem igen.
Väl hemma kom regnet och det var rätt så mysigt och sitta på balkongen och höra regnet smattra mot plåttaket.

Luften blev en aning svalare nu. Det var ju väldigt bra för om någon timme åker jag och Iza till klubben och ska träna lydnad. Ja, jag har inte berättat det än men vi har faktiskt börjat med lydnad! Mer om det i ett senare inlägg ;)

Här tuggas det pinnar på stranden (den korta stund vi var där) :)

Av Malin - 21 juli 2014 18:11

Hade helt glömt (eller nästan) att skicka in pappret på Miras Mästartitel!
Hon tog den i april när vi var i kungsör och tävlade. Ja, ja... Bättre sent än aldrig :)
Snart kan hon titulera sig med mästartiteln och heter därmed RLD N RLD F RLD A RLD M Geordani's Peggy "Mira"
Mitt lilla <3

Av Malin - 13 juli 2014 22:20

Då var vår tävling i rallylydnad på klubben avklarad. Och vilken härlig dag! Allt flöt på hur bra som helst och det fanns inga sura miner så långt ögat kan nå. Perfekt tävlingsväder var det för de tävlande också med endast en liten retlig skur strax efter lunch. Annars växlande molnighet och lagom varmt.
Jag har agerat skrivare hela dagen vilket jag tycker är superkul! Dels för att man ser och följer de tävlande under deras rundor och man får höra hur domaren tycker och tänker. Man lär sig så mycket av det.
Nu är jag själv väldigt sugen på att träna både Mira och Iza redan imorgon! Men först ska jag sova, jobba natt och sova lite till. Att vara arrangör till en sån stor tävling som vi just har haft tar på krafterna. Men bakom allt det så har man så himla kul!!! :D

Av Malin - 8 juli 2014 22:07

Ikväll har vi tränat rallylydnad på klubben, Iza och jag.
Vi tränade tillsammans med några klubbkompisar och vi byggde en liten nybörjarbana. Iza var så himla duktig! Hon hade fint fokus och samarbete. Det gick så himla bra, så bra att jag nästan kan hoppas på att vi kan klara kvalificerat resultat i nybörjarklassen. Vi har tagit ett stort steg åt rätt håll. Och inte en enda gång hade hon en tanke på att attackera mattes skosnören ;)
Här kommer några bilder från kvällen.

Av Malin - 7 juli 2014 08:58

Igår var det ett år sedan jag hämtade hem Iza. Då var hon en ullig liten valp med sylvassa små valptänder. Och förstås världens sötaste sheltie, och så även idag <3

Av Malin - 1 juli 2014 09:11

Planering in i minsta detalj!
Här är målen för Miras träning under juli.

Rallylydnad
-Varva mästarklass med lättare banor, för att behålla självkänslan och glädjen. Blir det för svårt tycker hon inte det är kul.
-Träna med mer störningar. Mer frestelser på banan!
-Backa med alla fyra tassar i marken. De sista stegen i backandet brukar sluta balanserandes på bakbenen ;)
-Säkrare bärande av föremål. Jag har bytt ut föremålet till en liten och mjuk fleecefläta. Det ska sitta så jag inte behöver vara orolig att vi tappar det när jag ska ta tillbaka det.

Agility
-SPRING! Handlingen sitter men det går för långsamt!

Här är Izas mål för juli.

Rallylydnad
-Kontakt och samarbete mellan skyltarna. Det är det enda vi ska träna på banan. Momenten tränar vi på sidan om.
-shejpa in moment som är osäkra. Bland annat "sitt, stå" och alla "framför" moment. Hon blir mycket mer självsäker när hon får lista ut själv vad hon ska göra.
-Högre värden på sättanden. Det är mycket roligare med lägganden just nu och hon chansar ibland mellan sitt och ligg. Är det en bana med många sitt slutar hon lyssna tillslut.
-Träna i olika miljöer. Hon är väldigt känslig och de senaste träningarna har varit på klubben. Vi behöver träna mer på andra ställen också.

Agility
-Korta och lätta handlingsövningar. Hon börjar förstå handling lite :)
-Börja kontaktfälltsbeteenden. Har ju tänkt att satsa på RC och det tar tid att lära in så det kan vara dags att börja med det nu.
-Prova 2x2 slalom. All'e slalom går bra men jag vill testa detta också för hon hoppar över pinnarna mer än att sick-sacka mellan dem.
-Träna raksträckor. Det är ju ganska vanlig målraka i klass 1.
-Träna med andra människor på banan. Även här är hon känslig, när det står folk på banan som hon inte känner. På tävling är ju domare och funtionärer på banan så det är nog en mycket god ide att börja träna det redan nu, så blir det inte så konstigt när vi börjar tävla sen ;)

Jag ska försöka hålla korta pass varje dag med varannan dag agility och varannan dag rallylydnad och 1-2 dagar med vila. Man kan ju träna mycket hemma gällande båda sporterna. Det borde jag kunna hålla, fast att vi har en stoooor rallytävlingar att planera inför. 188 starter fick vi!!! Det är mindre än två veckor kvar till den. Det ska bli så kul! :D

Ovido - Quiz & Flashcards