pinscherliv

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin - 30 januari 2014 18:56

Det verkligen VRÄKER ner snö här och det gör det jämt liiite besvärligt att träna utomhus med en hund som har korta ben. Så då får vi väl göra det bästa och träna inomhus, så gott det går i en trea på 80 kvm...   


Det var ett tag sedan jag lade upp ett filmklipp på våran träning, så jag tycker att det är dags för ett nu  . Vi har finslipat på ingångar och positioner och så här långt har vi kommit:


 

Det blir bättre och bättre och hon börjar få fina ingångar nu och positionen på höger sida börjar bli bättre även den. Hon brukar komma så långt bak när hon är på höger sida och hon är dessutom väldigt osäker på den sidan och har lätt för att bli frustrerad. Men sedan jag började med denna träning har hon blivit bättre och säkrare på vad hon ska göra.


Det är ju lite typiskt att det har kommit så mycket snö nu när jag äntligen har egna rallylydnadsskyltar... Men jag får väl leta upp någon plogad parkering att träna på. Och jag tror att jag vet ett bra ställe!  


Av Malin - 26 januari 2014 18:45

Dagen började med en tur till Edsvalla och vi skulle få prova på sök tillsammans med några från klubben. Jag hade ingen aning om vad sök var och vad det gick ut på, men nu vet jag :)
Jag tänkte att bara Iza skulle få testa, eftersom det är ganska mycket snö för att Mira skulle kunna ta sig fram med sina korta ben, men det var så kul så Mira fick också prova och hon tog sig fram hur lätt som helst :)

Iza var lite försiktig, det är hon ifs med alla nya människor hon möter. Men med lite lockande så tog hon mod till sig och gick fram till figuranten. Hon fick fyra utskick och det gick bättre och bättre för varje gång, bara matte höll sig i närheten :)

Mira var väldigt duktig! Jag trodde inte att sök var något för henne men hon förvånade mig och gjorde det väldigt bra. Men godisråtta som hon är så var det så klart superkul att springa till en person som gömde sig bakom ett träd och få en massa korv och köttbullar när hon kom fram! ;) Hon fick tre utskick och gjorde alla tre jättebra.

Det var totalt sex hundar med och det var väldigt intressant att se hur olika hundarna jobbade. Att se olika nivåer samt erfarenhet hos dem, från nybörjare till tävlingsklara. Nu får jag leta reda på tjänstetecken till Mira och Iza, för både jag och hundarna gillade det och det är något som vi kommer att fortsätta med!

När vi hade kört igenom alla hundarna blev det fika för oss tvåbenta. Vi pratade och sammanfattade träningen hund för hund, innan det bar av hemåt. Lite om vad hundarna gjorde bra och vad de behöver träna mer på. Jag passade på att ta ut Iza och socialträna henne lite under tiden. Hon gick runt och fick godis ur allas fickor och jag tror hon börjar lära sig att tigga! Jaja, bra träning var det i alla fall. Hon gick fram till alla tillslut utan att tveka :)

Sen var vi hem och åt lunch en snabbis innan det bar av till ridhuset för agilityträning. Det var bara jag och en till som tränade idag så vi fick ut mycket av träningen, fast att vi inte använde hela tiden som var bokad. Det var lagomt helt enkelt :)

Mira fick köra en kort bana med lite olika klurigheter. Vi körde bland annat skicka runt hinder och fart in i slalom genom att ha två tunnlar före slalomen. Hon var pigg som vanligt men hade lite sämre tempo än vanligt. Det är nog på grund av löpet och att det är tungt att springa i ridhusspånet. Annars gick det bra, bara ett fel i slalom då hon sprang förbi de två första portarna, men det tar jag på mig! Jag var lite otydlig... Mira var duktig :)

Iza fick fortsätta med tunnlarna. Idag hade vi en lång böjd tunnel följt av en kort rak. Vilken fart hon får! Det är lovande ;)
Hon hade mycket bättre fokus och samarbete med mig idag och var inte alls så ofokuserad och olydig som hon var förra gången. Och bollar som belöning, det tyckte hon var jättekul!

Efter den här dagen kan vi med gott samvete ligga i soffan och må gött resten av kvällen :)

Av Malin - 21 januari 2014 21:51

Då har vi varit på besök på djursjukhuset igen då... Jag hoppas att besöken blir färre snart! Det räcker med en gång per år, när det är dags för vaccination, tycker jag!! Men med tanke på orsaken så lär det nog inte bli så.. Idag var jag nämligen där för att ta reda på varför det smäller/knäppet så i Izas knän. Och orsaken var att de är lite lösa men långt ifrån det tillståndet då det krävs operation (phuuu!). Men hon ska/bör ändå rehabiliteras och stärka dem med rätt träning för att minska riken att de ska hoppa ur led när hon blir äldre. Och så ska hon dessutom äta glykosamin för att stärka lederna.
Så det var ju skönt att det kan ordna sig med träning. Får se nästa vecka när de ringer från djursjukhuset vad det blir för träning :)

Jag själv har haft ont i mitt ena ben i ca en veckas tid. Och jag är ju den som inte kan sitta still och åkte iväg och tränade Zumba nu på kvällen fast att det gjorde ont. Jag tänkte att jag kan ju göra de övningarna som känns bra :)
Men efter ungefär halva träningspasset så släppte det onda i benet.
Får se om jag kan ta mig ur sängen imorgon eller om jag överhuvudtaget kan röra benet imorgon. Men som det känns nu så är det som om det har läkt. Träning kan vara en bra medicin ibland! :)

Av Malin - 16 januari 2014 15:49

Det har snöat i tre hela dagar här och en viss liten sheltie är överlycklig och full i bus! Till skillnad från pinschern, som vill vända och gå hem så fort hon får chansen. Och djup snö, det går det inte att ta sig fram i! Hon (Mira) såg så rolig ut i tisdags när vi var hem till Meija för att leka på gärdet. Iza och Meija sprang runt våra fötter och lekte för fullt mest hela tiden, medan Mira var flera meter bakom oss och kämpade för att ta sig fram i snön. Det är inte lätt när man har korta ben! Hon vill hellre ligga i soffan, tätt intill sin matte under en varm filt och mysa :)
Här kommer några bilder på mitt lilla snömonster ;)

Av Malin - 14 januari 2014 18:02

Fyra dagar för sent, tiden går väldigt fort!
Jag mätte henne till 34,5 cm och 6,3 kg. Hon växer sakta men säkert och det är inte många millimeter kvar till mediumhund, om det nu blir en agilityhund av henne ;)

Av Malin - 13 januari 2014 15:40

Från ena dagen till den andra täcktes de gröna gräsmattorna av vitt pudersnö och graderna gick från plus till minus. Man får en liten lär chock när termometern helt plötsligt står på -15 på morgonkvisten. Brrrr......
Hundarna har fått semester från hunddagiset för båda löper. Och med tanke på att jag bara har hanhundar på dagiset... Det blir inga lätta promenader det! Men de trivs med att vara själva hemma några timmar om dagarna, särskilt nu när det är så kallt. Men jag har lite dåligt samvete för jag hinner inte med dem så mycket som jag vill, eftersom det blir mörkt så fort på eftermiddagarna. De får ju en långpromenad på morgonen innan jag åker och hämtar dagishundarna så, så dåligt samvete behöver jag nog inte ha.

Igår var vi dessutom till ridhuset och tränade agility. Mira var helt underbar! Jag kunde göra vad som helst med henne; skicka runt hinder, springa ifrån och utmana henne i slalom, tajta och snäva svängar, dolda tunnelingångar, osv. Fantastiska, duktiga, älskade lilla hund! <3 Uj va kul vi hade! :)
Men sen hade jag även med mig en trotsig tonåring som gjorde allt som hon inte skulle göra och lyssnade absolut inte på sin matte. Hon sprang fram till andra hundar och började leka med dem som tränade på banan. När vi var på banan tog hon en frusen hästbajs i munnen och sprang runt med den och trodde att jag skulle jaga henne. Men jag lurade henne och gick ut ur ridhuset och struntade i henne. Då blev hon orolig och kom springandes till matte. Lurad! :)
Så ja.., någon vidare bra träning med Iza blev det inte...

Imorgon, efter dagiset, åker jag och hundarna till deras kompis Meija så de får leka på gärdet. Jag vet iaf en som kommer uppskatta det! En ledtråd: hon är en sheltie ;)

Av Malin - 10 januari 2014 15:45

... Att ha helt egna rallylydnadsskyltar att träna på när, hur och var som helst. Dessa kom på posten igår! :D

... Och det underlättar också att ha en sheltie som hjälpte till att packa upp skyltarna :)

Av Malin - 8 januari 2014 18:27

Hade satt igång min dator imorse för att jobba med lite administration. Sen gick jag ut ur rummet en stund och kom tillbaka och hittade Iza vid datorn. Hon är allt bra nyfiken :)
Kanske hon håller på att starta en alldeles egen blogg?!

Ovido - Quiz & Flashcards