pinscherliv

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin - 27 februari 2013 13:45

Har precis kommit hem från klubben där vi har tränat rallylydnad tillsammans med klubbkompisarna.

Det blev en ganska lång fortsättningsbana. Jag tycker att det gick ganska bra, fast Mira får sämre attityd men jag hittade ett sätt att få henne mer allert. Men det behövs inte mycket för att hon ska tappa allt. Så jag tror vi tar ett litet uppehåll från rallylydnaden och under tiden ska jag hitta en belöning som får henne mer motiverad.

Efter träningen satte vi oss i solen och fikade. Det var väldigt skönt och solen värmde riktigt gött!

Sen blev det en kort promenad tillsammans med kompisarna. Hundarna fick springa lösa och busa med varandra. Mira förvånade mig med att delta i leken, hon brukar aldrig leka ju!?  

 

Av Malin - 26 februari 2013 12:53

Igår tränade vi lite signalkontroll   


  Moment 305 och 306.

Hon är mer rak på högersidan än på vänstersidan, fast att vi inte har tränat momenten lika mycket på höger sida. Men hon är ju inte för sned. Det är i ligg på vänstersidan jag syftar på. Det får inte vara mer än 45 grader och det är hon ju inte. Men jag vill ha henne rak ändå  Så vi får fortsätta att finslipa på de här momenten. Sen är jag sen med belöningen ibland, hon är ju så snabb!!!


Idag är det trejde dagen på rad med strålande sol och plusgrader!  

Så snart ska vi bege oss ut i skogen på en långpromenad  

Av Malin - 25 februari 2013 16:11

Dvärgpinscher är en ras som gillar värme och att ligga i solen. Min hund är inget undantag!  

 

Hon försökte lägga sig på golvet i solen som tittade in genom köksfönstret, så jag hämtade hennes korg så att det skulle bli bekvämt för henne att ligga där. Bortsämd?! Nej, inte alls   

Under dagen gick jag en långpromenad med henne i det fina vädret och tränade lite rallylydnad under vägen. Vi tränade mest fotgående på höger och vänster sida, tre steg bak på vänstersidan och sidbyte framför. Det slutade med att hon självmant sökte upp vänster sida i fotgåendet utan att jag kallade in henne. Så hon måste ha tyckt att det börjar bli kul att gå fot, förhoppningsvis.

 

När vi kom hem satte vi oss i solen på balkongen. Det är så gött att solen börjar värma ordentligt nu och man känner att våren är på väg. Hoppas snön försvinner fort!  

Av Malin - 24 februari 2013 17:21

Under förmiddagen har jag varit och kollat på agilitytävling, klass 3.

Det var jättekul att kolla på så många duktiga ekipage och man lär sig av att titta på andra. Dessutom blir man sjukt sugen på att träna!  

Men eftersom Mira får klåda i tassarna av underlaget i ridhuset där vi brukar träna så kunde jag ju inte träna agility idag.. Men jag hade planerat att träna rallylydnad och bygga upp en bana som jag skissat på under veckan. Så det blev en tur till klubben istället.

Så klart glömmer jag nyckeln till stugan och kommer därför inte åt skylthållarna. Men det går ju nästa  lika bra att ha skyltarna liggandes på backen som tur är!

 

Jag har inte satt ut några siffror men jag hoppas ni ser hur banan går ändå  

Till en början var Mira lite ofokuserad för det rasade snö från taket på klubbstugan. Och vi var ju helt själva så då är det lätt att bli distraherad av vad som helst!

Men när hon var fokuserad på mig så gick det jättebra. Hon hade rätt attityd och det var en bra känsla. Allt bara flöt på, det var jättekul!!! Eftersom vi var själva så fick jag inte något filmklipp på det, men det var helt klart den bästa rundan vi gjort i år. På onsdag blir det eventuellt träning igen och då tillsammans med klubbkompisarna. TAGGAD!!!  

Av Malin - 22 februari 2013 20:14

Sitter och fyller i årets tävlingar i almanackan  

Så himla kul!! Dock hittar jag bara tre starter i rallylydnad som är i närheten, så det kanske får bli några (läs många) extra mil så det blir några fler  

Agility finns det däremot gott om. Nu gäller det att träna så att vi är redo för de kommande starterna. *längtar*

 

Av Malin - 20 februari 2013 16:06

Äntligen en dag med sol!! Det har varit allt för många gråa dagar nu. Så då passade vi på att ta en promenad på skutberget. Det slutade med att vi var ute i en och en halv timme, väldigt härligt!

Det var mycket folk ute idag. Jag brukar gå motionsspåret i motsatt håll så att vi möter alla andra. Det är väldigt bra att träna hundmöten då också eftersom man ser på håll ifall man möter någon. Först mötte vi två borderterriers, sen en stor blandrashund och sen ett gäng cavalierer (tror det var typ fem stycken!?) och till sist en dvärgpinscher!  

Förrutom en massa hundar så mötte vi vanliga fotgängare och skidåkare. Som sagt, bra att träna möten!

Och hur gick det då? Jo det gick alldeless utmärkt! Ett litet skall vid den stora hunden och vid cavaliererna, men annars helt knäpptyst och slagt koppel.   

Vi gjorde lite sitt och stå övningar på en bänk också. Solen värmde riktigt gött där. Lite vårkänsla får man ju och särskillt när man hör en massa fågelkvitter.

Här kommer lite bilder från dagen:

           

Av Malin - 19 februari 2013 10:20


 

Var upp på höjda imorse för att bli intervjuvad av värmlandsbygden. Mira var förståss med 

Jag har tidigare sett att de har gjort ett nytt spår som de kallar för hund- och pulkaspår och tänkte därför att jag skulle testa att gå det när jag ändå var där.

Mira nitade som vanligt i början och ville bara tillbaka till bilen. Hon är bekväm av sig och vill helst inte vara ute när det är minusgrader, och idag blåste det dessutom kallt. Men när hon märkte att jag forstatte gå utan att vänta in henne så kom hon. Hon till och med sprang före mig nästan mer än halva rundan!  

 

Så det var nog inte så farligt ändå att ta en morgonpromenad i skogen. De hade kört upp spåret med skoter men det var ändå lite snöpuls. Det har ju kommit en del snö liksom...

Om ni undrar vart hon befinner sig i skrivande stund så kan väl bilden tala för sig själv  

 

Av Malin - 17 februari 2013 18:38

Har nyss kommit hem från årsmöte på klubben. Blev inte tomhänt därifrån direkt  

 


Under 2012 blev Mira:

  • Årets Rallylydnadshund
  • 1:a på Månadstävlingarna i agility
  • 1:a på KM Small agility

  

Ovido - Quiz & Flashcards