pinscherliv

Alla inlägg under januari 2015

Av Malin - 29 januari 2015 15:10

Det finns en ganska fin skogsrunda alldeles inpå området där vi bor som är ca 4 km. Den varierar i både skogsstigar och grusväg. Nu när det kommit så mycket snö så var det en liten tuffare terrängbanan för hundarna, eftersom de har så korta ben :)
Jag brukar bara gå den här rundan på vintern för på vår och sommar kryllar det av huggormar där. En sommar, när jag hade Mira lös, satte hon av efter en huggorm som låg och lurade i diket. Riktigt otäckt! Som tur var så gick det bra... Så sedan dess går jag inte där ens med kopplade hundar på sommaren! Så då får vi passa på att gå där nu på vintern när ormarna ligger och sover :)

Det har töat och regnat en del under de senaste dagarna vilket har gjort att det var flera stora diken att hoppa över. Och dessutom har det blåst ner några träd över stigarna. Så som sagt, en riktig terrängpromenad med snöpulsande på det :)
Jag vågade inte ta fram telefonen och fota vid den värsta terrängsträckan ifall jag skulle tappa den i dikterna när man har fulla händerna med koppel och vantar, så därför fick det bli bilder från lite lugnare ställen.

Lite trångt att gå på stigen samtidigt när det är mycket snö på sidorna av den. Då får man gå på led istället.

Lite bättre var det på slutet av rundan och då blev det fart på Iza och hon sprang loss och härjade av sig ordentligt. Mira tog det lugnt som vanligt :)

Hundarna har sovit sedan vi kom hem. Det är bra att de laddar batterierna för snart ska vi åka till Dogorama och träna. Det blir nog en blandad kompott av träning idag för vi har bokat två timmar igen och vi är 8 st som ska träna. Skoj! :D

Av Malin - 26 januari 2015 19:17

I helgen var hundarna och jag till Dogorama och träna agility tillsammans med Izas bästa kompis Meija och hennes matte. Vi hade bokat två timmar själva, lyxigt!
Vi byggde upp en variant på klass 1 bana med samtliga hinder utom gungan och Långhopp. En hel klass 1 bana går inte få ihop i hallen så det blev typ 3/4s bana ;)
Jag ville framför allt träna balansen med Iza eftersom vi ska gå en kurs i Running Contacts i mars. Då är det ju en fördel att kunna hindret ;)
Men även klass 1 är något vi behöver träna på. Det blir en himla fart på sheltien på raksträckorna och den farten är inte har van vid!

Mira var med och tränade också och hon fick köra ett litet pass, eftersom hon inte tränat agility på flera månader. Men hon tog det så lugnt så det var ingen fara med det. Till skillnad från Iza, där man får springa som bara den för att hinna med, har jag med Mira gott om tid att placera mig och har till och med tid att vänta in henne. Hon tar det som sagt lugnt. Det är stor skillnad på att köra dem!
Men Mira hade så kul och det var kul även för mig att träna med henne. Hon är så säker på alla hinder och hon bara gör det jag visar utan att behöva tänka på om hon tar hindret eller inte. Hon tar allt jag pekar på helt enkelt. Iza är inte alls lika hindersäker som Mira och när jag kör henne måste jag vara tydlig i min handling för annars springer hon förbi hindret. Hon har lite kvar kan man säga :P

Efter att ha tränat klass 1 banan hann vi bygga en till, mindre kombination med mer klass 2 svängar. Alla tre hundarna satte svängarna ;)

Jag vet inte om jag ska tävla mer agility med Mira. Hon har ju inte farten för att klara tiden i klass 2. Och hon lär ju inte bli snabbare heller, hon fyller ju 10 år till sommaren. Hon är nöjd bara hon får vara med och träna något hinder så mer behöver hon ju inte. Kanske hon ska få bli agilitypensionär och vara med på några klubbtävlingar framöver. Jag vet inte, vi får väl se hur det blir till sommaren :)

Av Malin - 23 januari 2015 14:42

Det är en vecka sedan Iza gjorde debut på inofficiell agilitytävling. Det var riktigt kul och gick förvånansvärt bra!
Jag velade hela eftermiddagen om jag skulle våga anmäla henne. Det var dogorama som hade final på sin agilitycup och jag tänkte åka dit och miljöträna Iza. Och när vi ändå var där, varför inte köra ett lopp?! Så tillslut efteranmälde jag oss till en av hoppklasserna :)

Iza tyckte att det var jätteläskigt inne i hallen till en början. Det var mycket folk, musik och det pratades i högtalare. Hon skakade som ett asplöv och jag tänkte att jag får nog stryka henne. Men hon lugnade sig lite efter ett tag och kunde fokusera på mig och göra lite trix och lydnadsmoment. Hon fick sitta i bilen under banvandringen. Sen tog jag en liten promenad med henne så hon kunde värma upp inför starten. När vi kom in igen var hon inte lika rädd som första gången och hon hade fint fokus på mig och på vad hon skulle göra. Men när det var våran tur och hon kom in på banan blev hon osäker igen. Så jag gick förbi de två första hindrena med henne, som var ett hopp och slalom, så hon kom bort från publiken. Då gick det bättre och hon fick en himla fart! Banan bestod av massa tunnlar och det passade Iza. Hon kunde till och med ta det sista hindret som var mot publiken och hon hade släppt all rädsla och hade jättekul på banan! :D

Efter detta ångrade jag inte att vi gjorde en start! Trots den stökiga miljön kunde hon släppa allt inne på banan och koncentrera sig på mig och vad jag visade. Jag trodde inte att hon skulle våga röra sig alls inne på banan efter hennes första reaktion inne i hallen. Men hon sprang riktigt fort och hade hur kul som helst. Och det hade jag med för den delen. Det var sååååå kul att tävla agility igen!!! Jag räknade ut att det var 7 månader sedan jag tävlade agility sist. Men nu är vi igång! :D

Av Malin - 14 januari 2015 22:05

Iza har lagt på sig och väger lite för mycket just nu. Hon tuggar en hel del på ben och jag tror det är det som är boven i dramat. Jag har ökat promenaderna så vi går minst en timme om dagen. Och förutom det får hon hänga med på mina löpträningar i skogen när vädret tillåter (är det mer än bort mot -10 kanske vi får hoppa över löpträning). Hon har ju bevisat sist vi sprang att 5 km är inga problem, särskilt inte för henne eftersom hon gillar att springa :)
Med Mira har vikten aldrig varit några problem. Hon har alltid legat på 5,6 kg oavsett säsong och tid på året. Hon har även haft olika foder och kunnat äta vilket godis som helst utan att det händer något med vikten. Så detta är en ny erfarenhet, att hålla balans mellan motion, foder och vila gällande Iza. Vi ska ta tag i balansbollen igen och jobba upp de små musklerna också. Och nu när agility- och lydnadsträningarna har dragit igång igen så får hon ju träning där också. Jag ska försöka använda leksak så mycket det går i träningen istället för godis. Men hon är en osäker och försiktig hund så det är inte alla tillfällen som hon vågar leka. Men vi jobbar på det! ;)
Ibland kan hon bli helt tokig och leka dragkamp med kopplet. Leka kan hon, det är "bara" att få kontroll över den. Leka är kul! :D

Av Malin - 12 januari 2015 16:31

Jag har varit dålig på att träna på olika ställen och olika miljöer. Det är ju bekvämt att bara åka ut till brukshundklubben, träna någon timme och sen åka hem igen. Men detta är något jag ska tag i och bli bättre på!
Idag slog jag två flugor i en smäll. Jag hade några ärenden nere i samhället och när jag ändå skulle dit så packade jag även in hundarna och träningsväskan i bilen. Jag parkerade på pekåsparkeringen och hundarna fick sitta kvar i bilen under tiden jag utförde mina ärenden. Sen tog jag ut dem en och en och tränade lite kontakt och lydnad med dem. Iza fick börja och hon hade en fin kontakt redan från början. Tränade på att hon skulle söka sig till fotposition och hålla kontakten några steg. Mer krävde jag inte av henne eftersom det var första gången vi tränade i en sån miljö. Det var rörelse överallt. Bilar som körde runt på parkeringen, folk som gick lite överallt och dessutom höll de på att riva en gammal bensinstation en liten bit ifrån där vi var. Men det gick över förväntan och hon hade jättefin kontakt. Jag kunde till och med avsluta träningspasset med lekbelöning, vilket hon tyckte var jättekul! Jag trodde inte att hon skulle leka så bra i den miljön!!! :D
Sen var det Miras tur men hon tyckte inte om vädret idag. Det är en bekväm liten dam och att det regnade passade henne inte. Så även hon fick ett träningspass med inte så stora krav. Hon fick göra några trix och sen fick hon komma in i bilen igen. Lilla sötnosen <3

Av Malin - 11 januari 2015 22:14

Oj vad fort den här helgen gick! Måndag imorgon igen och en ny vecka.
Igår satt vi inomhus och kollade på skidor på TVn halva dagen för det var snöstorm ute. Det kom flera decimeter på bara några timmar! Vi gjorde ett försök att ta oss ut på en liten runda i snökaoset. Iza hade hur kul som helst i snön och Mira längtade tillbaka in till sin varma filt. Själv halkade jag omkull på isen som lurade under snön...
På eftermiddagen slutade det att snöa och jag var inte sen med att ta ut hundarna på en längre tur! Fast cykelbanorna hade ju inte hunnit blivit plogade, så vi fick pulsa i snön hela vägen. Men det är träning det också! Bra styrketräning för benen :)

Idag var vägarna plogade så vi kunde gå en längre promenad på ca 7 km. En väldigt mysig promenad med två pigga hundar.

På eftermiddagen åkte jag in till stan och köpte tass salva till Iza. Hon har fått sprickor på tassarna och är torr. Jag testade att ha på det redan nu ikväll. Hur mycket som är kvar är dock oklart, om det nu finns någon salva kvar över huvud taget på tassarna. Hon har typ skickat bort allting! Igår tog jag aloe vera på tassarna i brist på annat. Då slickade hon ingenting. Kanske jag får fortsätta med den?
Eller har någon något annat bra förslag man kan använda på torra och spruckna tassar?

Av Malin - 9 januari 2015 16:25

Till veckan börjar träningarna med träningsgänget igen! Vi har bokat Dogorama en dag i veckan ända fram till början av mars. Jag och hundarna har haft lite träningsuppehåll nu under ledigheten. Och nu är jag så taggad att komma igång igen! Vi tjuvstartade lite igår och tränade lite linförighet på fotbollsplanen här hemma :)

Idag har vi varit ute på förmiddagen och gått promenad och tränat lite balansövningar. Jag har börjat plugga på distans och har möjlighet att lägga upp dagarna lite som det faller in. Och idag var en passande dag att börja ute, både med pluggandet och vädret.
Här kommer några fina bilder från dagen (Iza har plåster på sina framtassar för hon springer sönder sporrarna på snön och isen annars när hon gör sina tvärvändningar i full fart. Vet inte om den hunden har någon smärtgräns?! Sist blödde det för fullt när vi kom tillbaka från promenaden, helt opåverkad. Så nu är det plåster som gäller!) ;)

Hundarna var trötta och nöjda och lade sig i soffan direkt vi kom hem ;)

Av Malin - 6 januari 2015 10:13

Igår tänkte jag ta en liten löprunda med Iza på typ 3 kilometer. Jag tänkte att vi skulle springa på mindre stigar för jag fick för mig att det skulle vara mindre is på dem. Jag hade delvis rätt, men det var isigt även på små stigar... Rundan som bara skulle bli 3 kilometer slutade på 5 kilometer. Jag blev lite förvånad när jag såg på runkeepern att våran runda blev längre än vad jag räknat med. Det kändes liksom inte som 5 kilometer. Men Iza klarade det hur lätt som helst. Hon tycker om att springa den hunden <3

Ovido - Quiz & Flashcards