pinscherliv

Alla inlägg under juni 2013

Av Malin - 30 juni 2013 14:38

Idag är det sex dagar kvar tills lilla valpen kommer hem! Mira älskar bädden som jag köpte igår och har legat i den hela morgonen, hon som nästan aldrig sover i hundbädd. Det är sängen eller soffan som gäller för henne. Och helst under en varm och skön filt eller under mattes täcke! :)
Jag var till fotbollsplanen och tränade med henne förut. Mest trix men även lite rallylydnadsmoment. Jag utmanade henne med att springa ifrån henne i läggande under gång. Det var svårt men hon fixade det! Det gäller att utmana så mycket som möjligt och på alla tänkbara sätt, för man vet ju aldrig hur banan kommer att se ut på tävling... Jag har inte riktigt motivation till att träna just nu så därför gör jag träningspassen så roliga som möjligt utan krav. Jag tror faktiskt att det fungerar bättre än att tänka på att allt ska vara perfekt. För idag när jag skulle träna stå framför,backa så backade hon rakt varje gång. Utan krav och med glädje! Så ska det vara :D

Nu har äntligen solen börjat titta fram mellan gluggarna i molntäcket. Och gissa vad hunden gör då! :)

Av Malin - 29 juni 2013 19:54

Testar en app till surfplattan. Detta blir första inlägget med den. Det vore gött om man kunde blogga med bilder mm utan att behöva dra igång datorn varje gång.
I dag har jag varit in till stan och inhandlat grejer till valpen. Nästa lördag hämtar jag hem henne! Men det kommer nog vara en väldigt dryg vecka. Eller så går den jättefort! Mira har fått tagit det lugnt idag. Igår var vi på klubben i fem timmar tillsammans med klubbkompisarna. Vi ska ha en stoooor agilitytävling den 16 juli och det behövs fixas och planeras en del inför den. Men det ska bli kul, men det ska också bli skönt när den är över så att man kan andas ut.
Nu inväntar vi sommarkrysset på tv och soffmys!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Av Malin - 26 juni 2013 17:02

Ja vi slappar, softar och myser! Idag öser det ner regn... Så ute vill vi inte vara. Mira fick vara hemma från dagis idag för hon verkligen hatar regn. De andra två dvärpinschrarna som går på mitt dagis tyckte inte heller att det var någon hit att vara utomhus idag. Den lilla svarta protesterade i en hel kilometer under promenaden. Men väger man drygt 2,5 kilo ( gissar jag på) så har man inte så mycket att säga till om. De senaste dagarna har jag och Mira varit till klubben och tränat agility. Och vi har dessutom varit till fotbollsplanen och tränat rallylydnad med jättebra störning! En klubbkompis som bor på samma gata som mig var också på väg ut och träna med sin hund. Och då hade hon även med sina två katter. Det är det bästa störningen man kan få med Mira. Hon var lite okontaktbar till en början men till slut så lyssnade hon och jobbade jättebra! Jag lägger mest fokus på att lära in de nya mästarklass momenten just nu. Det är skitkul att lära in något nytt. Sändande till konen fungerar superbra nu och snart ska jag lägga in det momentet tillsammans med skyltar! Sen så går jag i valpplanerar- tider :) Mira blir ju 8år i augusti och därför tänkte jag att det är dags att tänka på nästa hund så hon får lite avlastning. Men val av ras kommer jag ha som en liten överraskning :)

Av Malin - 21 juni 2013 14:37

Vi har varit och firat midsommar i Mariebergsskogen. Vi gick en promenad först i lillskogen och kollade på djuren. Mycket spännande tyckte Mira.De här djuren ser man ju inte varje dag precis. Och en del av dom har hon aldrig träffat på.  

       

Den här tuppen var väldigt tuff och orädd. Den kom fram och ställde sig bara en meter ifrån Mira. Jag tror hon vart chockad och undrade nog vad det var för varelse. Helt tyst var hon men när den vände och gick därifrån så vågade hon skälla. Man kan ju inte uppföra sig hela tiden.  

Sen fick hon syn på en jättekanin. Den var nog nästan lika stor som hon själv. Den var mycket intressant!

       

Hundens förfader vargen. Inte så mycket likt en dvärgpinscher...

 

En god glass i värmen blev det också innan det bar av hemmåt. Det hör midsommar till tycker jag. Nu väntas det strax sill och färskpotatis. Mums!

Trevlig Midsommar på er alla!  

  

Av Malin - 18 juni 2013 17:24

Det är kanske tredje-fjärde gången jag tränar framåtsändande till kon med Mira och kan redan börja kräva mer fart i sändandet av henne. Hon lärde sig väldigt snabbt vad momentet går ut på så därför tänkte jag gå vidare i träningen redan nu med att få mer fart och säkerhet.


Inte så tokigt!    


Sen tränade jag byten som kommer i mästarklassen och Mira ser ut att tycka det är riktigt kul!


Det behöver finslipas på att hon inte ska sväva ut så långt ifrån mig, men vi har ju inte tränar de här bytena så mycket. Men hon fixar det rätt så bra! Bara att träna på så sitter det snart.   

Av Malin - 17 juni 2013 18:21

Äntligen fick vi det sista kvalificerade resultatet i Avancerad klass och är därmed upplyttad till Mästarklass!  


Men det höll på att gå åt skogen! Mira var övertaggad igår och jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera det. Hon har aldrig varit så laddad förrut! Hon ville sammarbeta till tusen och tyckte att allt var skitskoj. Redan när jag tog ut henne ur buren för att hon skulle få röra lite på sig (vi hade en lång väntetid eftersom det var nybörjarklassen före oss) så ville hon jobba, fast att jag inte hade tagit fram köttbullarna än.

På första banan blev hon mycket "hoppig" eftersom hon var så taggad så vi fick mycket fys och några bris. Men vi klarade 8:ans frestelse med bara en -1 bris!! Det är jag mycket nöjd över!!  

Honnören, som var ligg på höger sida, var bara att glömma. Hon reste sig en gång och ställde sig en gång och nosade en del. Vi satte väl rekord på hur mycket avdrag man kan få i Honnören hehe.. -17 totalt.

59 poäng och en 7e placering.

Kommentar: Lite hoppig hund. Matte jobbar bra.


Sen blev det lite väntan igen eftersom vi startade sist i den andra klassen. Jag hoppades att Mira skulle bli trött och förhoppningsvis lugna sig lite. Hon fick sitta i buren en stund men när jag tog ut henne igen så var hon lika taggad. Jag fick tänka om och var inte lika peppande som jag brukar vara, det behövdes inte liksom.. Då skulle hon väl ha hamnat lite överallt.. Nej, jag fick istället nästan låta lite sträng för att hon skulle hålla positionen, men hon var lika gla´för det! Tokhunden!  

Banan flöt på bra. 3 st nos 1, 2 st sen 1 och 2 st bris 1. Bara avdrag på ettor!! Ja, det är ju bra för att vara oss! En av nos 1 fick vi i Honnören som denna gången var sitt på höger sida. Hon var mycket mer stabil där. Jag var lite orolig att hon skulle resa sig när ekipaget på banan gick emot oss. Spiralen låg ganska nära Honnörsrutan och dessutom var det en stor svart hund just då när vi var i Honnören. Stora svarta hundar är livsfarliga tycker Mira. Men jag fösökte att inte bry mig om hunden på banan utan bara koncentrera mig på våran uppgift. Och det höll!

92 poäng och 2a placering!!!!!!!

Kommentar: Härlig runda med bra flyt!


Det känns så himla gött att vi äntligen satte det, och med bravur dessutom! Avancerad klassen har verkligen gått både upp och ner för oss. Jag gillade att Mira var så taggad! Hon visade verkligen att hon tycker att detta är jättekul och det är så härligt! Jag ska bara lära mig att hantera det. Nu ska vi träna in Mästarklassmomenten på allvar och i augusti gör vi debuten. Jag är sjukt taggad på att träna nu och jag vill att vi ska vara väl förberedda till debuten. Det ska bli så kul! Nu är det jakten på mästartiteln som gäller!!  

 

Av Malin - 15 juni 2013 19:26

Varit till Karlstad idag och kollat på när min bror sprang stadsloppet. Mira var med och fick som vanligt uppmärksamhet för att hon är så liten och söt, mest av barn som vill så gärna klappa henne.. In your dreams!

Men det är inte bara hos folk som hon drar till sig uppmärksamhet. Hon lyckades även få en dvärgpinscherpojk på fall, men bara till en viss gräns! Någon måtta får det allt vara. Min lilla primadonna!  

Att det var hög musik, speaker som skrek och startskott som small reagerade inte Mira på. Fatta vad långtråkigt det är att kolla på folk som ränner flera kilometer, eller rättare sagt en mil. Mira blev helt enkelt uttråkad.  

Visst har jag en go hund som lägger sig ner i allt stoj och tar en powernap! Ja, är man trött så är man...

 

Men det tar på krafterna att vara hejarklack och tjusa med killar! Direkt när vi satte oss i bilen för att åka hem så slocknade hon och sov hela vägen hem.  

 

Imorgon är det rallylydnad i Fagersta som gäller. Jag har inte tränat något speciellt på sistonde. Vi har liksom vilat oss i form. Men vi kan ju momenten så det ska nog inte vara några problem.. hoppas jag...

Klockan står på 05.00 SOVMORGON! haha.. Ja, börjar man jobba 02.00 annars så räknas detta som sovmorgon.

Imorgon gäller fokus, sammarbete och HA KUL! Nu kör vi!!!  

Av Malin - 12 juni 2013 21:12

Nu har det hänt två gånger. Båda har varit när jag har Mira i kroken utanför agilitybanan och jag befinner mig en bit bort, för att bygga bana eller göra något annat inne på banan. Båda gångerna hade kunnat sluta riktigt illa. Folk tror nämligen att de kan släppa fram sina stoooora hundar till Mira när hon sitter där, för hon är ju så liten och söt och ser så snäll ut. Det de inte vet är att Mira är osäker och rädd för stora och främmande hundar. Att hon blivit attackerad ett antal gånger och är livrädd när vi möter hundar bara på promenader. Hur känner hon sig inte då när hon sitter kopplad och kan inte fly undan?! Och inte blir det bättre av att deras hundar får för sig att det där lilla krypet tar jag lätt! Det är ju inte naturligt för hundar att hälsa på det sättet och ser det som en hotande signal. Idag höll Mira på att hamna i käftarna på en amstaff. Dens matte orkade knappt få sin hund därifrån. Men hur dum kan man vara!?!? Man släpper inte fram en okänd hund till en annan, det vet väl vem som helst?! Jag får hålla henne i buren i fortsättningen. Jag tror att hon kommer att känna sig tryggare där och dessutom så syns hon inte lika väl då. Hoppas folk låter min hund vara ifred då!

Ovido - Quiz & Flashcards