pinscherliv

Alla inlägg under juni 2014

Av Malin - 29 juni 2014 22:16

Här har det varit tyst!
Men vi har gjort desto mer så bloggandet har hamnat lite åt sidan.
Vi har badat och solat en del och Iza har lärt sig simma! :)

Men nu vet de tusan vart sommarvädret har tagit vägen?! Det har varit kallt och regnigt ett bra tag nu. Vart tog sommaren vägen?!?!
Men enligt Iza är vatten lika kul, oavsett storlek, djup och väder :)
Plaska i varenda vattenpöl man kan hitta på promenaderna är en ny sport!

På träningsfronten är det just nu bara agility som gäller. Iza har börjat med all'e slalom och har lärt sig ta flera hopphinder i följd. Mira tränar mer avancerat och för någon vecka sedan körde vi en hel klass 3 bana. Kul och utmanande och jag tycker det gick över förväntan :)

Rallylydnad har vi inte tränat sedan tävlingen i Karlstad. Jag har ingen motivation till det just nu och jag tror dessutom det är bra med en liten paus. Men jag ska ta tag i den snart igen (och det är väldigt snart). Det gäller att ta vara på tiden man har och träna så att vi har bättre chans och möjligheter till nästa start ;)

Av Malin - 11 juni 2014 09:10

Fredag var det agilitytävling i Karlstad! Fint väder och trevligt sällskap gjorde dagen :)
Jag var där några timmar för tidigt. I PM:et fick man gissa sig till när klassen skulle börja eftersom de körde hela klass 3 först. Men hellre det än att komma för sent!

Mira var lite seg (och hennes matte också tror jag!) i första loppet. Det gick sakta, vi fick en femma i slalom, tidsfel och vi hamnade på en 6:e placering av 11 hundar. Agilityloppet gick bättre och snabbare, men det blev fel vid en tunnel och Mira valde fel tunnelingång. Så där diskade vi oss.

På lördagen var det tävling i rallylydnad för båda hundarna. Iza var först ut i nybörjarklassen och startade som nr 3. Det var den värsta tänkbara banan för våran del med spring redan i början på banan. Och dessutom spring igen på slutet! Jag tror inte vi gjorde ett enda moment rätt. Hon satt i skosnöret flera gånger, busade runt och varvade med att kolla omgivningen. 58 poäng och en 37:e placering av 39 hundar. Det kan ju bara bli bättre?!
Efter den här starten har jag bestämt mig för att börja om från början, lära in momenten så att de sitter så hon inte ska vara osäker på vad hon ska göra. För jag tror att "busigheten" kan bero på att hon är osäker (hoppas jag!). Gör om och gör rätt!!! :)

Mira och jag fick vara honnörsekipage till avanceradklassen. Honnören gick bra men jag missade att vi även skulle gå banan till det sista ekipaget som skulle vara i honnören. Stackars Mira låg och sov i sin bur när jag fick kasta oss iväg till banan. Hon bara ställde sig och tittade på mig under banan och jag fick inte med henne. Så till våran start i mästarklassen peppade jag henne så att hon skulle bli mer allert. Men hon blev istället väldigt pigg och studsade flera gånger när det var våran tur på banan. Men vi hade sååå kul! Shit vilken underbar känsla när hunden bara sprudlar av glädje :D Tyvärr blev det för många missar men vad gör det när vi hade så kul, rallylydnad ska ju vara kul! :) 69 poäng och en 6:e placering av 6 hundar :)

Jag hade ingen större lust att träna på ett tag efter denna tävlingen. Men det gick över väldigt fort :)
Igår var vi till klubben och tränade med klubbkompisarna. Vi byggde upp en hel bana men jag tränade bara starten med Mira och Iza. Det var dessutom väldigt varmt, 27 grader!!! Så det var en lagom träning :)

Söndag och måndag hade vi slappdagar och i måndags begav vi oss ner till hundbadet vid Fryken. Liiiite kallt i vattnet var det. Mira gick i snabbt och var tillbaka på stranden lika snabbt igen. Iza däremot gick i flera gånger och tyckte det var jättekul att plaska runt. Hon gick inte längre än att hon kände botten hela tiden. Men det var nog för att jag inte var längre ut heller. Skulle jag ha gått längre ut så hade hon nog tagit några simtag :)

[Bild]

Av Malin - 5 juni 2014 09:11

Ta vara på tiden och ta vad man har.
Det har varit lite ont om träningstider den här veckan och jag har inte hunnit träna rallylydnad som jag tänkt. Så igår plockade jag ut skyltarna och tränade ett kort pass här hemma. Den bästa träning gen är den som blir av heter det va? :)
Tajt bana vart det, men båda hundarna var fokuserade och lyhörda så de fixa det utan problem ;)

Av Malin - 1 juni 2014 19:42

Idag stod det agilitytävling på schemat!
Vi var i Karlskoga på KASK officiella klass 2-3 tävling. Fint väder hade vi men dock för varmt (ja, jag vet. Man ska ju inte klaga...) för vår del.

Det började med hoppklassen. Banan kändes bra under banvandringen men innehöll två svåra tunnelingångar och en liten fälla på slutet. Så som en klass 2 bana ska va :)
Mira var svår att tagga upp till det här loppet och när vi skulle starta så satt hon kvar i starten och bara tittade på mig, hon var nog påverkad av värmen. Men efter någon sekund sprang hon och vi körde banan felfritt. Dock lite segt och långsamt men klarade tiden med 0,75 sek marginal. Det tog oss till en 5:e placering! :)

Agilityklassen hade också den en rolig och utmanande bana, framförallt i starten då hinder 2 var en fälla för vår del. Jag planerade att starta samtidigt som Mira (eftersom hon var seg i starten i hoppklassen) och plocka in henne innan hinder nr 2. Men där sket det sig... Mira var helt säker på att hon skulle ta hinder 2 rakt framifrån, trots att jag ropade allt jag kunde på henne. Vi skulle ju inte ta hindret från det hållet Mira trodde, så där diskade vi oss. Resten av banan gjorde vi felfritt och snabbt! Sååå retligt...

Jag blev lite förvånad vid prisutdelningen när de ropade upp oss och att vi fick pris för dagens disk i agilityklass 2 small. Vi fick en diskborste! Hihi, den va kul :D "Så nära men ändå inte" fick vi som kommentar :)

Men nästa gång så! ;)

Ovido - Quiz & Flashcards