pinscherliv

Alla inlägg under mars 2013

Av Malin - 31 mars 2013 19:48

Mira har alltid varit lättlärd och när jag ska lära henne något nytt brukar jag inte behöva tragla det många gånger. Men idag tror jag att hon har slagit rekord!

Jag skulle lära in backa tre steg bak på högersidan och efter bara tre-fyra gånger så sitter det! Fast jag kan inte säga att momentet sitter till 100% men det är en mycket bra början!

Jag satt och ritade en bana förrut som jag tänkte åka och träna på imorgon på klubben.

 

Det blev en längre bana den här gången med några svårigheter som vi behöver träna på. Bland annat spring på helt om mot varandra och sväng höger sitt. Det ska bli kul att testa den!  

Av Malin - 29 mars 2013 13:20

Och idag var vi i ridhuset på Gönäs.

Först byggde vi upp banan som vi tränade på dogorama i onsdags. Det gick betydligt bättre nu när man redan har tränat på den en gång tidigare.

Sen byggde vi upp en annan bana och den såg ut så här:

 

Här tränade jag både på självständig start genom att ställa mig vid slalom och sedan kalla in henne och på att starta samtidigt.

Så här såg det ut:


Jag är rätt så nöjd! Bra fart och bra svängar. Dessutom är jag väldigt glad över att jag satte blindbytet! Jag är urusel på blindbyten och har därför tränat på det så fort det funnits möjlighet. Det är inte perfekt men jag klarade det!!   

Nu blir det en lugn helg med massa påskmat och godis och vi laddar upp oss inför nästa veckas träningar.

Glad Påsk!  

Av Malin - 27 mars 2013 18:01

Idag åkte vi till Dogorama och tränade mest agility men även lite rallylydnad på slutet. Miras bästa kompis Vilma var med, en blandras mellan bearder collie och labrador, och en powder puff (stavning?!) och två pudlar.

Idag byggde vi två små banor och så här såg den ena ut:

 

Och så här gick det:


 

Jag är jättenöjd med dagens träning. Mira var som vanligt supertaggad när det är agility. Hon lyssnade bättre på min handling idag utan att "flyta" iväg som hon gör ibland.

Rallylydnaden gick också superbra. Vi byggde upp en liten fortsättningsbana och hon höll fokus och attityd hela tiden fast att vi hade tränat nästan 1,5 timme agility, hon borde vara lite trött då liksom..   

Läääängtar jättemycket tills det är dags för tävling igen, nu när träningarna känns så bra. Vi behöver en "avcheckning" för att se hur träningen har gått. Annars är det lätt att traggla samma sak. Det är bra att få en bedömning så att man får ett kvitto på hur träningen gått. Tur att det inte är såå länge kvar!   

Av Malin - 26 mars 2013 14:46

                     

Av Malin - 25 mars 2013 11:20

Igår var jag och Mira och tränade agility i Gönäs ridhus. Sist jag var där fick Mira klåda i tassarna pga att de hade saltat underlaget. Så jag tänkte egentligen inte åka och träna där något mer. Men så var det en som berättade att saltet kan ha försvunnit nu när det har varit milt väder och att jag skulle spola tassarna direkt när jag kom hem. Det fungerade!


Vi byggde upp en bana med kluriga ingångar till slalom och tunnel och mycket skicka runt hindrena. Bommen låg på 35 (!!) cm vilket är maxhöjd för Mira. Hon klarade det ju ganska bra men rev två gånger för att hon kom fel på hindret. Jag brukar alltid ha bommen på 25 cm när jag tränar annars. Men vi som brukar träna tillsammans har olika storlekar på hundar och de ville träna på mediumhöjd. Så jag körde några gånger på maxhöjden innan jag sänkte till 25 cm igen. Det är kanske bra att vänja Mira vid högre höjd om vi ska ta oss till klass 2 någon gång.   Men inte allt för ofta och helst inte i ridhus där det är tungt underlag att springa i och vara svårt att få fäste.

Jag sa att jag skulle dra ner på agilityn strax innan jul, när vi träningskamrater satt och pratade om våra mål för 2013. Mira var inte i toppform just då och jag var lite orolig. Men det berodde nog på att hon skulle börja löpa. För nu går hon jättebra igen. På bloggen tror jag att jag skrev att målet är att komma upp i klass 2 och det står jag fast vid. En till orsak till att jag sa att jag skulle dra ner på agilityn var för att folk reagerar på att hon är så gammal när jag säger att hon är 7 år. Men när jag läser om agilityhundar så finns de dom som är långt över 10 år och tävlar i klass 3. Och när jag var och kolla på SM för några år sedan så var den äldsta hunden som tävlade 14 år. Så 7 år är inget jämfört med dom.

Jag ska inte tänka så mycket på siffror utan fokusera på ork, kroppen, konditionen och viljan. Mira älskar agility och blir supertaggad när vi är och tränar. Hon har aldrig gått så bra som hon gör nu! Så länge hon har kropp, ork och vilja så får hon fortsätta och det kommer hon att ha några år till!  Hon är smidig och framförallt så har hon blivit så snabb!


Tillbaka till träningen. Hon tog rätt slalomingång och fullföljde den varenda gång!! Tunnelingångarna hade hon inga problem med att hitta. Det enda klurigheten som uppstod var att runda hopphindret och ta det åt andra hållet. Men det var för att jag var så otydlig i min handling. Efter en liten paus och en liten funderare så kom jag på hur jag skulle få henne runt hindret på bästa sätt, och då satt det!  


 

Hinder 2 är en kort tunnel, 4 & 8 böjd tunel och hinder 10 är gungan. Det ser ut som en femåring som ritat!  


Jag gjorde även en klass 1 variant av banan eftersom Mira sprang runt ett hinder när hon inte skulle på tävlingen för några veckor sedan. Men det var inga problem, jag tror att jag hade lite för mycket nerver på tävlingen. För bara jag är tydlig och fokuserad på var vi ska och vart jag ska ha Mira och prata med henne hela tiden så går det jättebra! Då känns det som att vi är ett tajt team!!  

Av Malin - 23 mars 2013 17:59

Jag älskar att läsa böcker som handlar om hundar och hundträning. Varje bok läser jag från pärm till pärm och jag vill lära mig så mycket som möjligt. Just nu läser jag Bra relation av Kenth Svatrberg som jag verkligen rekomenderar! Jag har knappt läst en tredjedel av boken men har ändå fått tips på hur jag ska gå vidare med min och Miras träning. Jag fick bland annat tips på hur jag ska få bättre attityd hos Mira gällande rallylydnaden. Jag ska till att börja med låta henne lyckas så ofta som möjligt så att hon får bättre självförtroende och belöna så mycket så att hon sprudlar av glädje. Det är ju ganska självklart i hundträning, men jag brukar belöna ordentligt i slutet av banan, vilket leder till att Mira tröttnar. Men jag belönar henne hela tiden med rösten under banans gång vilket inte räcker för att behålla attityden. Så istället kommer jag belöna oftare i banan med klappar, godis och röst när vi tränar. Jag läste ett bra tips i en annan bok som  handlade om "belöningsbanken". Ju mer belöning man sätter in på kontot under träning desstomer har man att ta ut på tävling, när man inte kan ge godis och klappa om hunden under banans gång. Hoppas ni förstår!  


Idag var jag till klubben och byggde upp en bana och den såg ut så här:

 

Jag började med att belöna vid varje skylt, sen varannan, var tredje osv. tills vi gjorde hela banan och sedan gick tillbaka till att belöna varje.

Hon hade redan bra attityd från början idag och var jättetaggad, kanske för att vi har haft uppehåll. Men för att förstärka den känslan så tränade jag på det här sättet. Hon hade superbra fokus och travade på med lätta steg.

Banan är en lätt bana för att det inte skulle bli några svårigheter. Det var superkul att ha en sån arbetsglad hund igen, det känns som att vi är tillbaka i rätt riktning!   

Av Malin - 20 mars 2013 17:55

Igår skrev jag på bloggen att jag skulle träna ett rejält rallylydnadspass med Mira. Jag vill göra mig tydlig med att jag har inte nötat i flera timmar, utan vi tränade tre korta pass på det vi behöver förbättra  

Först började vi utomhus med att träna koner (höger-, vänsterspiral, dubbel-, enkel slalom) på både vänster och höger sidan. Det börjar fungera fin fint nu!

Sen gick vi in och tränade signalkontroll- och hör o häpna! Jag kunde använda LEKSAK som BELÖNING! Det händer inte ofta! 

På kvällen blev det ett till pass med fokus på följsamhet. Så såg vårt "rejäla" träningspass ut.


Idag har det varit en lugn dag för Mira, dock inte för mig. Jag har suttit vid datorn och jobbat mest hela dagen. Men det är ju bra med vila från träning och långpromenader ibland.   

 

Av Malin - 19 mars 2013 12:51

Nu gick det äntligen att lägga upp filmklippet som jag kämpade med igår.

Så här såg det ut när vi gick på promenad med dagishundarna:


Idag ska jag köra ett ordentligt pass med rallylydnad har jag tänkt. Det var ett tag sen och vi behöver finslipa på en del moment. Om mindre än en månad, nämligen 3 veckor och 4 dagar ska vi på helgkurs i rallylydnad! Det ska bli så kul!! *lääängtar*  
  

Ovido - Quiz & Flashcards