pinscherliv

Alla inlägg under november 2012

Av Malin - 29 november 2012 20:25

Hade planerat idag att åka till klubben och ställa upp några moment ur avnacerad klass och träna på. Vi har inte tränat de nya momenten intill skyltar än så idag var det första gången på de flesta.

När jag vaknade och tittade ut så var överraskande vitt på backen, det skulle ju vara soligt idag?! Men det gör ju absolut ingenting, det är ju snart jul!


Det vi tränade på var:

-Sitt, sväng höger, sitt

-Sitt, sväng vänster, sitt

-Sitt, helt om vänster, sitt

- Tre steg bak

Och spiral höger och vänster, dubbel och enkel slalom på höger sida.


Jag tycker att träningen gick bra. Mira hade bra bakdelskontroll i svängarna, riktigt bra faktiskt  

Tre steg bak börjar också sitta riktigt bra nu. Jag har kommit på hur jag ska göra för att momentet ska bli bra utfört och Mira har kommit på hur hon ska göra. Vi är på G!  

 


Av Malin - 27 november 2012 14:24

Idag är det inget pinscherväder ute. När jag skulle gå en promenad med Mira på förmiddagen så nitade hon i hallen efter att ha fått på sig ett täcke och upptäckt att det snöar/regnar ute. Jag fick helt enkelt släpa hela 5 kilo ut genom dörren. Gööör tungt var det!!  


Eftersom jag inte heller tycker att vädret är så värst mysigt så passade jag på att träna lite rallylydnad med vovven, innomhus. Vi ska vara projektekipage åt en klubbkompis som håller på att utbilda sig till rallylydnadsinstruktör och vi är mästarklass-ekipaget. Så därför har vi börjat träna på de momenten utan att ha startat i avancerad klass än.


Här kommer ett filmklipp på bärande av föremål som börjar sitta riktigt bra nu. Jag går lite längre än vad man behöver för att träna stadga i bärnadet.


   

Jag har börjat plugga och det är inte vilket ämne som helst. Det är nämligen det bästa; HUNDAR!

Just nu läser jag den här boken:

 

Det är rätt så intressant att läsa om hur domesticeringen har gått till och hur människan har påverkat vargen till att det finns så många olika raser idag. Visste ni att hundarnas vita färg kommer ifrån att människan avlat på individer som annars inte skulle fått valpar i det vilda. Att i naturen skulle bara de individer som är störst och starkast föröka sig. Men med människans påverkan kan alla individer föröka sig och därav har olika raser framkommit.

Jag läste även om ett experiment som gjorts på rävar. Bara de rävar som visade lite intresse för kontakt med människan fördes vidare och därav blev resultatet att de förlorade pigment och fick kortare käkben, men var villiga att umgås med människan och till och med ville krypa upp i famnen.

Ganska intressant! En räv är ju inte så social egentligen. Det är mycket människan har påverkat till de hundar vi har idag med andra ord!

Av Malin - 26 november 2012 12:42

Mira 2009 (4 år):

 


Mira idag (7 år):

 


Det syns bara på utsidan, men på insidan är hon pigg som vilken två-åring som helst!  

Fast 7 år är väl lite tidig ålder att vara så grå eller ska jag säga ljusbrun?!  

Av Malin - 24 november 2012 16:37

Här kommer filmklippet som jag pratat om:


 

Jag har inte tränat självständighet än med henne så därför går hon fortfarande runt min hand. Men man ser ändå hur hon använder bakbenen.

Med den här träningen lär man hunden att "den även har en bakdel" och därmed kan man träna på att få snygga svängar i rallylydnaden. Man lär även hunden att göra "skänkelvikning", eller vad jag ska kalla det för. Jag är ju hästmänniska hehe..


Här kommer ett klipp på "skänkelvikningen" också:


 

Man kan se hur kon korsar fram- och bakben och följer med riktigt bra i sidosteget.


Jag har inte tränat så mycket på just bakdelskontroll som jag velat, men jag har en väldigt lättlärd hund!!  

Vi fick som komentar på tävlingen förra helgen bra bakdelskontroll så träningen ger resultet och det var superkul att domaren kunde se det. 

Det är så himla kul att träna denna hunden!! Vi förstår varandra utan och innantill och behöver inte tragla många gånger förrens momenten sitter. Älskade hund  


Imorgon är det söndag och söndag = agilityträning!!


Av Malin - 22 november 2012 14:56

.. kan man träna en massa olika saker!


Bland annat balans:


 

Och hoppa:


 

Dessutom kan man träna blindbyten genom att skicka hunden runt träd och avsluta passet med en stretschingövning som går ut på att pilla loss godisbitar från stammen som sitter högt upp.  

 


Ja, det är det vi roade oss med i början på veckan.

Igår var vi på en långpromenad som slutade på 8 km (!).

Ikväll ska vi åka till klubben och träna rallylydnad tillsammans med några klubbkompisar. Det blir ju mörkt så fort nu så det är tur att det finns belysning!!

Jag har precis flyttat upp Mira till avancerad klass så nu börjar finslipningen på de nya momenten. Vi kan dom lite "halvdant" så det är bara att repetera och nöta så ska väl det också sitta fint snart.

I slutet på december kommer det att vara en inofficiell rallylydnadstävling som jag har tänkt att vi ska vara med på. Det vore kul att få en bedömning i den nya klassen så att jag vet vad vi ska träna på under vintern.  

Av Malin - 18 november 2012 15:26

 

Klockan hade inte hunnit bli 6 ens en gång när vi åkte iväg till Fagersta. Men det var ju sovmorgon för min del eftersom  jag skulle ha jobbat klockan 2.00 hehe..  

Fagersta BK har byggt en aldeless egen inomhushall, fatta vad lyxigt!! Innan första banvandringen hörde jag några som var oroliga för hur hundarna skulle reagera på underlaget, som var konstgräs som verkligen såg ut som riktigt gräs(!). Mira brydde sig inte om det som tur var.


Bana förmiddagsklass:

 

Vi fick avdrag för Mira nosade lite i början och så satte hon sig sent på nr 6.

Sen fick vi fel övning (-10) på nr 11 för hon satte sig ner när jag var på väg att gå runt henne.

Även en fys (-3) fick vi också för hon hoppade på mig... hehe. Och -1 på helheten.

Totalt: 82 poäng


Bana eftermiddagsklass:

 

Även här fick vi lite avdrag på nos och sen ett rör för hon tog några steg åt sidan när jag skulle gå runt henne på nr 5. Men hon stog hela tiden nu i alla fall. -1 på helheten här också, hon hoppade jättemycket under hela banan!! Det ska jag verkligen träna bort nu, bara jag kommer på hur jag ska göra.

Totalt: 96 poäng!!!  


Med det resultatet känner jag att vi är klara i fortsättningsklassen och blickar nu frammåt i avancerad klass!  

Det ska bli riktigt kul!!!


Av Malin - 12 november 2012 14:28

Den här helgen har varit en riktig härlig agilityhelg!

Lördagen bestod av distriktmöte där det bland annat planerades nästa års tävlingar. Det blir en hel del här i värlmand, vilket är väldigt kul!

Efter mötet tränade vi agility i den fina inomhushallen. Det blev lite oplanerad träning, men lite kluriga övningar fick vi till. Bland annat en ganska svår slalomingång som Mira fixade galant! Och hon var helt galen i gungan, fast att jag handlade på ett helt annat hinder så sprang hon upp på den. Vet inte om jag ska se det som positivt eller negativt?!  


Igår var det första ridhusträningen för denna säsongen. Det är väldigt gött att ha tillgång till ridhus eftersom det går att bygga större banor och kombinationer.

Träningen bestod av jaakkosvängar, vilket vi inte har tränat på innan. Men det gick väldigt bra! Mira förstod väldigt fort vad det gick ut på och vi lyckades sätta svängarna flera gånger.

Så här såg övningen ut på ett ungefär:

 

Första jaakkosvängen är vid hinder 3. Därefter ska man hinna göra ett blindbyte mellan hinder 4 och 5 (lång tunnel). Hade man lyckas med jaakko vid hinder 3 så hann man göra blindbytet. Varför man skulle göra blindbyte just där är för att vara före hunden till hinder 6, där den andra jaakkosvängen skulle göras, annars var det helt omöjligt att hinna med. 

Det var en mycket stor fördel med de här svängarna. Hunden fick en mycket snäv och fin väg runt hinderstöden när man kunde visa redan före hindret vart vi skulle efteråt. Man sparar massor med tid med hjälp av detta!

Tänk om man kunde få ett bra flyt med dessa svängar, vad snabbt det kommer att gå!!!

Jag kan säga det att det var vääääldigt svårt att hinna med blindbytet, så det gällde att verkligen sticka när hunden hade siktat in sig på hinder 3 och påbörjat upphoppet. Men vi klarade det!!!   


Och fatta vad tungt det är att springa i ridhusspån!?!? Värsta styrketräningen för benen ju!!

Jag har tänkt att förbättra min egen konition nu under vinterhalåret så att jag har ett bra flås när tävlingarna börjar igen. Idag var jag ute och sprang 2,5 kilometer för att testa hur bra kondition jag har kvar sedan sist jag sprang, som var för 3 månader sedan. Men jag hade inte tappat så mycket som tur var, endast ca 1 minut sämre. Kanske det är zumban som har hållit uppe konitionen. I vilket fall så ska jag sätta upp mål med  min träning så jag har en "morot" till att fortsätta träna. Men jag har inte riktigt kommit på det än, men tankarna går att springa vårruset till våren till och börja med.  

Av Malin - 9 november 2012 14:26

 

Gissa vad många komentarer jag får när Mira har sin tröja på sig?!

När vi passerat hör jag ofta -kolla hunden har en tröja på sig   

Men har man lite päls så får man göra något åt det.


I helgen är det fullspäckat med agility!

Imorgon är det möte med distriktet och träning efter det på dog-o rama och på söndag börjar vi vår inomhussäsong i ridhuset med klubben. Det ska bli så skoj!! *längtar*


Ovido - Quiz & Flashcards