pinscherliv

Alla inlägg under september 2013

Av Malin - 30 september 2013 20:37

I lördags var jag och hundarna hos en klubbkompis som har en kromfohrländervalp, den jag skrev om tidigare. Iza och Meija fick springa och leka med varandra på gården, men efter bara några minuter så ser jag hur blodig Iza var på framtassarna. Jag tog in henne och spolade tassen som var skadad men hittade inget sår, bara att det kom från innersta klon. Det slutade blöda ganska fort så jag åkte hem med hundarna och satte på ett litet plåster. Eftersom det slutade blöda och hon inte verkade så besvärad så trodde jag inte att det var någon större fara med det.
Men på söndagen blev hon väldigt halt och ville inte stöta i backen med tassen och på morgonen hade det även börjar blöda lite igen.

Så idag blev det veterinärbesök för lilla Iza. Min snälla mamma åkte in med henne när jag var tvungen att åka till dagishundarna.
De konstaterade klobrott och plockade bort den då att bara pulpan blev kvar. Då småningom kommer det att växa ut en ny klo.
Men sen tyckte veterinären att det även behövdes röntgas då tån fortfarande inte kändes bra. Och då visade det sig att hon även hade en fraktur i tån..
De tyckte dock att vi skulle avvakta med operation eftersom hon är så liten och det kan läka av sig själv i och med att hon fortfarande växer.

Nu väntar bandagering, medicinering, återbesök och all lycka att det ska läka som det ska!

Mitt lilla <3

Av Malin - 29 september 2013 21:53

Idag behövde vi inte åka till Kristinehamn förrens sent på förmiddagen eftersom klass 2 skulle börja efter lunch, vilket var skönt. Då kunde man ju sova ut och ta det lugnt :)
Väl på plats så hade vi gott om tid för de låg lite efter i tidsplanen. Då hann jag rasta Mira ordentligt och kolla på alla klubbkompisar som också var med och tävlade. Men det märks att det är slut på sommaren. Jag satt med en filt runt benen för det var så kallt! Och Mira fick ha sitt back on track täcke så att hon skulle hålla sig varm. Brr..

När det var dags för våran klass så började det med agilityklassen. Där samlade vi på oss 10 hinderfel pga att Mira vände inne i tunneln för att jag stack för tidigt och missade ett kontaktfällt på balansen. Annars så flöt det på riktigt bra och vi klarade tiden med god marginal!

Hoppklassen gick bäst för där blev vi felfria och satte våran första nolla i klass 2!
Det var en klurig med jätterolig bana och även där klarade vi tiden med flera sekunder!

Vi kom 6:a i båda klasserna av 17 resp 19 startande i klassen, så det är jag jättenöjd med :)
Jag trodde inte att vi skulle kunna klara tiden i klass 2 när jag bestämde mig för att flytta upp Mira. Utan det var mest för att få nya mål och utmaningar att jobba mot som gjorde att jag beslutade för att flytta upp henne. Och för att utvecklas och lära mig själv mer.
Idag fick jag ett kvitto på att vi kan vi med! Vi kan också vara snabba och vara med att slåss om toppplaceringarna! :)

Kanske det var förmiddagens uppladdning som gav resultat idag?! ;)

Idag har jag och min hund haft riktigt skoj på agilitybanan!
Agility är skitskoj! :D

Av Malin - 27 september 2013 15:11

Veckorna bara susar förbi och innan man vet ordet av så är det fredag igen! Var tar tiden vägen?
Den här veckan har jag och hundarna haft fullt upp. Förutom att dagiset är igång igen och att jag jobbar natt så har vi tränat och haft kurs.

I tisdags fick Mira visa hindersug för kursdeltagarna och denna gången kunde hon behärska sig bättre än förra gången :)

I onsdags var det medlemsmöte på klubben och då fick endast Iza följa med för lite socialträning utan stöd ifrån Mira. Men det var inte särskilt svårt.. Hon låg och sov i min famn under hela mötet. Och för att öka söthetsnivån så låg hon dessutom på rygg och spretade med alla fyra tassarna uppe i vädret. Då var det inte så många som kunde motstå att komma fram och hälsa på henne efter mötet :)

Igår var vi och tränade rallylydnad på höjda, motionsspåret här i kil, på den stora grusplanen. Jag gjorde en raksträcka med skyltar med en massa kalla in moment till Mira och hon tyckte det var jätteskoj! Även 8:ans frestelse tränade vi på med färskfoder och tennisboll, dom hon klarade utan problem på både höger och vänster sida. Hoppas det håller i sig!
Sen blev det valpbus för Iza och hennes nya kompis Meija, en kromfohrländer på 9 veckor. De racade över hela planen, eller ja... Iza rasade över hela planen... Galna sheltie ;) Meija hängde med så gott hon kunde, men snart springer hon nog lika fort som Iza. De växer ju så fort!

I helgen ska jag försöka ta en lugn dag på lördag och sova ikapp de timmar som jag missat under veckan. För på söndag är det agilitytävling i Kristinehamn som gäller! Vi har vilat oss i form från agilityn så det är lika bra att fortsätta med det ;)

Trevlig helg!

Av Malin - 24 september 2013 15:24

Jag visade apporten för Iza för att se hur hon reagerar på den.
Det kunde inte gå så mycket bättre än vad det gjorde :)
Hon tog den direkt, gick iväg med den och vägrade släppa.
Kan det vara en blivande lydnadstjärna? ;)

Av Malin - 22 september 2013 09:40

Den här helgen har klubben bjudit alla instruktörer och hjälpinstruktörer på en helgkurs i Bruks. Jag kan absolut ingenting om bruks och tänkte att det kunde vara kul att få en inblick i hur den här sporten fungerar. Det var även lite prat om hundträning i övrigt också så lite tips fick jag ändå gällande min egen hundträning. Bland annat vad mycket man kan träna när man bara är ute på promenad med hunden. Det är bra fantasin som sätter gränser!
Men jag var inte helt överens med de träningsmetoder som denne instruktören gav. Tillrättavisa och säga till hunden när den gör fel, som tex tar apporten på fel sätt, det är inte min grej... Det ska vara positivt för hunden att träna, fast att den gör fel ibland. Den vet ju inte vad den ska göra utan det är vår uppgift att lära den det!

Jag hade med mina hundar igår och tränade passivitet och miljöträning. Två flugor i en smäll!
En hel grupp med nya hundar var mycket för Mira men hon lyssnade på mig och efter ett tag kunde hon slappna av. Iza var också duktig och även hon lade sig en stund och slappa. Men det är svårt när man är en liten nyfiken valp, så de minutrarna är lätträknade :)

Idag är jag dock hemma från kursen då förkylningen har gjort sig påmind... :(
Dessutom regnar det idag och det är ingen bra kombination. Jag ska ju orka jobba till veckan också!
Det får bli en vilodag idag, vilket kan vara behövligt ibland :)

Av Malin - 20 september 2013 15:59

Mira och Iza har verkligen blivit jättebra kompisar!
När jag tog hem Iza så trodde jag att Mira skulle bli sur och avundsjuk, men tvärt om! De leker tillsammans hela dagarna och har det jättebra tillsammans. Mira har ALDRIG lekt med en annan hund förut som hon gör med Iza. De har verkligen superkul tillsammans!
Och ibland är de som små skitungar som hittar på hyss. Deras bästa just nu är att gömma sig för matte under sängen. Men Mira avslöjar dem varje gång och börjar pipa för att Iza blockerar vägen så att hon inte tar sig fram :)
Sen brukar de brottas framför mina fötter så att jag håller på att snubbla över dem varje gång. Eller ja.. De brottas ju inte direkt. De snarare lägger sig mitt emot varandra och gapar mot varandra som om de skulle jämföra vem som har bäst andedräkt :)
När vi är utomhus och de får springa lösa så är det kull som gäller för hela slanten. Än så länge är Mira snabbast men det dröjer inte länge till förrens Iza är lika snabb!
När de är lugna så ligger de och sover i samma bädd för det mesta. Hur mysigt som helst! <3

Mira har blivit "unghund på nytt" sedan jag fick hem Iza. Hon är mycket piggare, gladare, busigare, spralligare och mer lekfull hund nu.
Det är jätteskönt att hon har reagerat på det här sättet och inte tvärt om. Det var ett bra beslut för både min och Miras del att skaffa valp igen. Jag har inte ångrat en sekund!

Av Malin - 19 september 2013 15:32

Jag har blivit tokförkyld men jag kunde inte hålla mig ifrån att åka till klubben och träna rallylydnad idag. Egentligen borde jag ha stannat kvar hemma och tagit det lugnt men det är ju så fint vädet ute så det har man ju inte lust med. Jag funderade ett tag på om jag bara skulle åka ut och gå en promenad i skogen men konditionen är inte på topp när man är förkyld.. Så jag tänkte att rallylydnad är ju inte så ansträngande. Men när jag hade byggt upp banan så var jag alldeles skakig i kroppen. Men trots att matte inte var på topp idag så jobbade Mira på rätt så bra så jag är väldigt nöjd med träningen ändå. Man kan ju vara förkyld på tävling också så det är väl bra att träna med alla förutsättningar?!  


Den här banan hittade jag på facebook och det var dagens banträning:

 

Jag hade bara ett hopphinder så istället för skicka över hinder (203, nr 15) så tog jag backa tre steg istället. Jag försökte filma träningen idag med det är svårt att få med allt när man är själv. Men det mesta fick jag med   

Mira är nog också lite förkyld idag. La ni märke till nysattacken hon fick efter hoppet?!  

Det "strulade" bara på tre ställen under banan. Dels 8:ans frestelse, som inte syns, där höll hon på att gå fram till godisburken men jag lyckades att få tillbaka kontakten. Det är ett väldigt svårt moment och man vet ju aldrig vad den kommer att bestå av på tävling.. Så det gäller att variera så mycket som möjligt där. Idag bestod den av färskfoder på burk och en fleecefläta. Kan ni gissa vad hon gick fram till?!!  

Sen på backandet framför så blev det lite snett på första försöket. Men på andra försöket satte hon det rakt och fint och dessutom med den tekniken som jag tränat in! Förrut har hon hoppat jämfota bakåt men nu har jag tränat så att hon mer går baklänges. Det ser mycket snyggare ut!  


Det tredje var att hon misstolka mig vid skylt nummer 8, sitt, sitt framför, vänster ingång sitt. Där började hon backa först, så där var jag för otydlig..


Sen ringde telefonen mitt i banan också, efter bytet bakom  (nr 11). Jag var tvungen att kolla vem det var eftersom jag väntade på en kund som skulle ringa mig vid den tiden, annars så hade jag ignorerat telefonen och bara fortsatt. Men som tur var så var det bara mamma, hehe... Så vi kunde köra klart banan  


Backandet på högersidan var ju inte det snyggaste vi gjort, så det får vi träna vidare på så att det sitter till 100%. Andra gången vi gjorde frestelsen så fixade Mira den felfritt!!


Jag är som sagt nöjd med dagens träning. Mira var superduktig som stod ut med en sjuk matte som inte ver helt 100 idag.. Duktig hon är!!   

Av Malin - 18 september 2013 14:53

Igår hade jag med Mira på min kurs i agility för att visa olika kontaktfälltsbeteenden med henne. Dels två av, två på och running contacts. Jag har lärt in två av, två på med hjälp av en musmatta till datorn. Då har jag steg för steg lärt Mira att först trampa på mattan och sedan lägga den längst ner på kontaktfällten och så småningom ta bort mattan successivt.
Mira tycket att trampa på mattan är världens roligaste lek och blev lite smått galen när hon fick syn på den. Hon trampade av allt hon var värld innan jag hade hunnit säga det jag skulle till kursdeltagarna. Sen när jag fortsatte att prata så försökte Mira fånga min uppmärksamhet genom att först skälla och sen slänga bak huvudet och yla. Som om hon sa "hallå matte titta på mig! Jag trampar ju nu, hit med godiset!! Är jag inte duktig!" Även när jag skulle visa running contacts så var hon lika galen och visade alla kursdeltagarna hur man skulle göra innan jag hade hunnit förklara :)
Alla fick sig ett gott skratt av Miras tokigheter och jag tyckte det inte gjorde så mycket att hon visade upp en liten sämre sida. Det var bara charmigt av henne. Jag tror kursdeltagarna förstod ändå vad de skulle göra :)

Älskade hund vad jag tycker om dig <3

Ovido - Quiz & Flashcards