pinscherliv

Direktlänk till inlägg 25 april 2015

Gårdagens kvällstävling

Av Malin - 25 april 2015 16:46

Jag är väldigt nöjd med Izas start igår. Fast vi hade lite otur på platsen...
Hon fick ligga mellan två hundar, och det har vi ju inte tränat på förutom månadstävlingen i början på april. Och den träningen gick ju inte bra eftersom hon inte låg kvar då. Men tillbaka till tävlingen. Hunden till höger om henne sprang till sin matte nästan direkt när platsliggningen började. Men Iza låg kvar! Yes! tänkte jag, detta fixar hon. Hunden till vänster om henne skällde konstant under hela platsliggningen, vilket gjorde Iza lite orolig men hon låg kvar, enda tills den började yla... Då var det kört! Hon reste sig och tog några steg framåt och stannade där. Tävlingsledaren, som jag känner, kom fram till mig direkt efter platsliggningen och sa att set bara var 15 sekunder kvar av momentet när hon reste sig... Surt... Om inte OM fanns, men tänk om hunden bredvid kunde låtit bli att yla!!! Men jag kan inte annat än att säga att vi har väl tränat för dåligt på olika situationer som kan hända under en platsliggning. Någon som vet var man kan hitta ylande hundar på kommando? (Skämt o sido) ;)
Tandvisningen, som skedde direkt efter platsliggningen, gick inte heller så bra, men det visste jag redan innan att hon inte skulle fixa. Men jag hoppas vi kan träna och bättra det momentet!

Inför övriga momenten trängde jag bort de tidigare momenten och fokuserade på det vi skulle göra. Vi skulle sätta det vi kunde och göra det bra! Och det tycker jag vi lyckades rätt så bra med. Det enda var att Iza tyckte det var läskigt när tävlingsledaren skulle ge mig apporten och ville inte sitta kvar när jag skulle ge henne den. Men hon tog den och det är jag väldigt nöjd över. :)

Från debuten i höstas så är det en stor bättring resultatmässigt. Då fick vi bara 55 poäng och Iza var väldigt osäker. Igår var hon betydligt tryggare inne på planen och fick hela 116 poäng. Vi är på väg åt rätt håll ;)

Idag började jag dagen med att anmäla Iza till en lydnadstävling (också på hemmaklubben) och en rallylydnadstävling. Även Mira ska få vara med på rallylydnaden :)
Så nu har vi några starter framöver i både lydnad och rallylydnad. Imorgon ska Iza och jag på träningstävling i lydnad. Inte trodde jag att jag skulle tycka att lydnad är så här kul! Att träna och pilla med detaljer är superskoj! Och framförallt att tävla och få visa vad vi kan ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 23 juni 2015 13:18


Det är så klart agility jag pratar om ;) Sedan senaste inlägget har jag och Iza hunnit med två agilitytävlingar. Den första var på Karlstad BK och det var den officiella debuten för Iza. Jag var orolig att hon skulle tycka allt var läskigt, som all...

Av Malin - 30 maj 2015 20:52


Ja just nu känns det som jag aldrig vill ha något med lydnad att göra... Varken tävlingslydnad eller rallylydnad. Igår tävlade jag och Iza lydnad på klubben och som vanligt blev hon orolig efter tandvisningen och som vanligt var inte poängen i närhet...

Av Malin - 18 maj 2015 09:40


Ja helgens lydnadsresultat är verkligen blandade. På fredagens tävling i Forshaga började det med att Iza resta sig på platsen när det hade gått 1 min och 50 sek av tiden... Det var så klart surt, men jag försökte ladda om och tänka att vi skulle g...

Av Malin - 15 maj 2015 12:31

Igår var Iza och jag på Sheltieträff. Det blev ett litet gäng på fyra stycken shelties. Till en början var alla "blyga" men till slut var det en sheltie som tog initiativet till att börja busa, och det var Iza ;) De andra var inte sena med att haka p...

Av Malin - 13 maj 2015 22:29


Hundarna och jag har precis kommit hem från årets första Månadstävling i agility. Jag tävlade med båda hundarna idag. Med Mira gjorde jag det mest på skoj och för att hon skulle få ha kul. Iza behöver träning på miljön och att det står andra persone...

Ovido - Quiz & Flashcards