pinscherliv

Alla inlägg under juli 2013

Av Malin - 31 juli 2013 14:53

Det försvann en bit av slutet på föregående inlägg, så jag får komplettera och skriva ett till.

Jag gillar den energin som lilla valpen har, det skulle vara urtrist med en valp som bara låg och sov hela dagarna...
Jag längtar tills jag kan börja och träna med det lilla energiknippet! Lite träning har vi ju börjat med, men mest på lek förstås :)

Av Malin - 31 juli 2013 14:45

Herregud vad mycket energi det finns i en liten valp!
Hon är en aning lugnare på dagarna men så har hon börjat med, att mellan kl 19-21 på kvällen, dra världens race i hela lägenheten. Och vardagsrummet har hon gjort till lekplatsen no1. Hon har blivit portad därifrån för att soffan ska ha någon chans att se fin ut utan trådar som hänger överallt.
Släpper man ut henne vid den tiden så får man räkna med en sisådär femtioelva ärevarv på gräsmattan innan man har någon chans att få tag henne och gå in igen.

Någon sån där kroppskontroll har hon inte heller. Hon tar sats, hoppar och förhoppningsvis landar hon någorlunda rätt utan att bryta alla tassar på en och samma gång. Men någon vrikning och stukning har det blivit dock... Men efter någon timmes haltande så har det gått över och blivit bortglömt. Då är det bara påt igen! Och matte förblir orolig över allt akrobatikande.....

Som tur är så kommer hon inte upp i sängen, än så länge........

Mat äter hon ju, på hennes villkor. Miras mat är ju förstås godare än hennes egen, även fast den är helt tom så måste man prova att äta upp hela skålen :)

Retas hör också till favoritsysselsättningarna. Förutom att jaga mattes fötter och bitas i hälsenorna så får även Mira stå ut med en del. Jag beundras av hennes tålamod! :)

Favoritleksaken har hon snott från Mira, en mjukisnalle :)
Och just nu har hon leksakssamlingen på balkongen.

Av Malin - 28 juli 2013 21:35

Idag var jag och Mira till klubben på banträning i rallylydnad.
Vi tränade en avanceradbana i ösregn!!!

Men Mira brydde sig inte så mycket om regnet. Hon var på sitt allra bästa träningshumör och det var hur kul som helst!
Allt, ja verkligen ALLT flöt på under banan. Hade det varit tävling så hade det inte blivit mycket avdrag, så bra gick det!
Det är superkul att träna när hon är på det humöret. Det har ju varit ganska varmt den senaste veckan och kanske hon blev piggare av att det regna och därmed blev det svalare i luften.

Vi tränade även på honnören med mästarklassutföranden, nämligen stå på vänster sida och sen stå på höger sida. Och hon stod som ett ljus fast att jag inte har träna särskilt mycket på det. Men det gäller att inte slappna av för det. Vi ska träna så att det sitter som ett smäck!!

Jag ska försöka att åka till klubben under veckan och bygga upp en mästarklassbana. Jag har tränat in de nya momenten så det känns som att vi är redo att lägga till dom i bana. Jag lade in backa framför en gång då vi gick dagens bana för tredje gången (gick den bara tre gånger) och hon satte den jättefint. Snyggt och rakt!! :)

Jag tror faktiskt att Mira börjar tycka att rallylydnaden är roligare än agilityn. Hon är mer taggad att gå in på en rallylydnadsbana än vad hon är att gå in på en agilitybana. Jag är så glad att jag börjat med rallylydnad med Mira. Vi har så kul tillsammans när vi tränar. Och att vi dessutom har tagit oss upp i mästarklass är en bonus på allt det roliga.

Idag hade vi riktigt kul och det ska vi fortsätta att ha!

Av Malin - 26 juli 2013 15:24

Fast att jag bara har haft Iza i tre veckor så blir jag mer och mer övertygad om att jag har valt rätt ras. Inte bara för att hon är juvlig och helt underbar, utan jag har fått höra och läst om det.

Som i förra helgen på morgontvn, när Fredrik Steen var morgongäst och skulle prata om att välja rätt hundras, så nämnde han ett x antal gånger Shetland Sheepdog. Han tyckte att det är en bra ras för alla och en bra föstagångshund. Men förstås, så behöver alla hundar oavsett ras aktivering, både fysisk och mental, för att må bra.

Idag kom det även en bok hem på posten som mamma beställt, Shetland Sheepdog av Anita Axelsson. I den kunde man läsa om att sheltien är beroendeframkallande, har man skaffat en så kommer det med stor sannolikhet att flytta in en nummer två. Och dessutom så blir de mer motiverade till aktiviteter ju mer man håller på.

Med tanke på att jag är ute efter en hund att tävla agility med, nu när Mira börjar bli gammal, så känns sheltien som en mycket passande ras för mig från det jag har hört och läst. De ställer gladeligen upp oavsett vilken aktivitet eller hundsport man än väljer. Och att det finns gener från vallhundar gör att de gillar aktiviteter med fart i, som i agility! ;)

Jag har under de här tre veckorna, sedan Iza flyttat in hos oss, inte ångrat en enda sekund! Vi kommer nog att ha många roliga och underbara stunder tillsammans. Och ett gott skratt på det då och då! ;D

Av Malin - 24 juli 2013 17:44

Fick denna underbara bild på mms av min mamma när jag var ute med dagishundarna i förmiddags!

Det är ju så sött så man bara smälter <3
Kul att de kommer så pass bra överens så att de till och med delar bädden tillsammans!
Mattes <3an!!!

Av Malin - 24 juli 2013 10:21

Igår tog jag in en av mina tygburar och tänkte träna "burleken" med Iza.
Började med att kasta in några godbitar, som bestod av vanliga matkulor, och så fick hon gå in och äta upp dom. Sen fick hon några bitar ur min hand för att hon skulle stanna kvar och inte rusa ut ur buren utan stanna kvar i den en stund och vara lugn. Men sen att få ut henne igen för att på nytt träna henne att gå in var svårare. Hon trivdes väldigt bra i buren! Jag kastade några bitar på golvet utanför och efter en stunds tvekan så gick hon ur buren, så kunde vi träna vidare sen igen :) Får se om det går lika bra när det är dags att fortsätta träningen med att stänga buren, men är hon så här cool så är nog det inga problem!

Burträna?! Behöver man träna på sånt?! Nää, det är ju inge svårt heller!

Av Malin - 20 juli 2013 10:52

Igår kväll var vi till klubben och tränade agility tillsammans med några klubbkompisar. Vi byggde upp en rolig klass 1 bana!

Mira var seeeg till en början. Men när jag började springa ifrån henne så ökande hon farten.   

Sen när vi skulle gå in för andra gången hade hon tappat motivartionen helt och hållet. Men jag lyckades på något sätt att få henne att springa banan en gång till. Det är tråkigt att träna när hon är på det här hummöret, men jag tror det beror på att hon precis har varit i höglöpet..

Det sista jag tränade var en utmanande slalom, då blev det fart på den lilla vovven! Jag skickade in henne i slalom och sedan utmanade henne med att jag hoppade i sidled och sprang baklänges, utan att hon gick ur!!! Det trodde jag inte att hon skulle klara, men som jag säkert nämt tidigare, så slutar hon aldrig att förvåna mig!   Det var ju ändå första gången jag utmanade henne i slalom. Annars så springer man ju bara rakt fram, men genom att utmana mer så blir hon säkrare på slalom. Det ska vi träna mer på för det var ju jättekul!


Iza fick följa med för första gången till klubben också. Hon var jättedukig!

Hon var lugn och tuff! Men hon vågade inte riktigt att hälsa på de andra, men ville gärna hälsa på hundarna. Men det får hon inte göra, hon är ju fortfarande lite för liten för det. Men säg det till henne!!

Hon ville gärna följa med in på agilitybanan fast att det inte var jag som gick in, snacka om att vara nyfiken!

Och när jag och Mira var inne på planen så skrek hon efter oss. Men hon får vänta ett tag till innan det är hennes tur att få gå in i agilityhagen och träna, hon är ju som sagt fortfarande lite liten  

Hon kunde även slappna av bland alla hundar och stoj. Det är en stor fördel inför kommande träningar och tävlingar!  Duktig valp!  

 

Av Malin - 19 juli 2013 16:10

Tränade lite pälsvård och kloklippning på Iza idag. Det var inte särskilt svårt. Hon protesterade lite när jag skulle klippa klorna men när jag skulle klippa pälsen mellan trampdynorna så somnade hon, så söt!!

Det var ju ingen svår träning direkt, hon var ju lika duktig som hon brukar :)

Mira tränade jag lite agility med här hemma. Vi tränade tajta svängar och " skicka och stick". Det gick bra men det blev lite väl varmt efter ett tag fast att det blåser rätt så rejält idag. Men jag är nöjd med träningen. Iza fick också komma ut efter ett tag och provade att gå över en bom, eller som hon föredrog, skutta!

Sen hade vi lite pälsvård igen. Denna gången borsta igenom pälsen. Hon föredrar att ligga på rygg när jag borstar henne. Men det blir lite svårt, pälsen är ju på ryggen! :)

Ovido - Quiz & Flashcards