pinscherliv

Alla inlägg under januari 2013

Av Malin - 31 januari 2013 20:41

Jag har börjat träna bort handtargeten i sitt framför. Dels för att det ser bättre ut när man går bana men också för att hunden ska bjuda själv på beteendet och vet vad den ska göra. Annars så blir det bara "följa handen" och så råkar hunden sätta sig med nos mot näsa känns det som. Det kommer även bli bättre flyt på banan och förhoppningsvis en mer uppmärksam hund. Mira går bättre ju mindre jag hjälper henne, så därför passar det oss bättre utan handtarget.

Så här började jag träningen:


  Hon bjuder själv på beteendet "sitt framför" och jag klickar varje gång hon gör rätt. Jag har även börjat lägga på kommando i det här klippet.


Så här långt har vi kommit:


  Jag lägger in gamla moment som hon kan och blandar in "sitt framför" så hon får göra mer moment men ändå få in det andra. Jag använder ingen handtarget alls men visar liiiite med kroppspråket vad jag vill att hon ska göra (vinklar axeln lite bort från henne). Men det minskar jag på mer och mer och nu kan hon nästan momentet enbart med kommando. Värt att nämna är att vi har bara tränat detta i två dagar. Hon lär sig snabbt!

Av Malin - 28 januari 2013 14:36

Så här fint hade vi det på fryken den 24 Januari!

                           

Av Malin - 20 januari 2013 14:41

I Torsdags fick jag ett samtal av min mor att Mira hade blivit attackerad av en shäferblandning och de var på väg in till djursjukhuset. Hunden hade slitit sig och kom springandes mot dom. Mamma hade kämpat med att hålla undan hunden och var till slut tvungen att lyfta upp Mira i famnen, och då högg hunden mot Mira. Tur i oturen så hade hon klarat sig med några småsår..

Jag var inne i stan och praktiserat på hunddagis så när jag var klar så åkte jag direkt till djursjukhuset och mötte upp dom. Mira hade blivit sövd och fått några stygn och ska äta medicin i 10 dagar.

Det var hemskt att se sin hund ligga i sköterskans famn och skaka med en tratt runt huvudet, sår på svansen och helt borta i blicken. Hon sov hela vägen hem och vi satte oss i soffan med henne när vi kom hem. Där låg hon hela eftermiddagen. Hon blev pigg på kvällen och var sig själv igen.

De senaste dagarna har hon varit orolig när vi varit utomhus och idag är den första dagen som hon har kunnat slappna av på promenaden.

Jag har tänkt mycket på hur illa det kunde ha gått. Tack vare att Mira hade täcke på sig så klarade hon sig undan fler skador.


Mira är det bästa jag har!  

Av Malin - 12 januari 2013 14:03

 


Idag åkte jag och Mira till Karlstad bk under förmiddagen för att vara "projekt-ekipage" åt en klubbkompis som går instruktörsutbildning i rallylydnad. Vi fick vara ekipaget i mästarklassen, vilket gjorde att vi fick prova på skyltar som vi inte har gjort förrut. Det var för kallt för en dvärgpinscher att träna rallylydnad ute så Mira vägrade att sitta och ligga   

Jag tyckte att det var ett mycket bra tillfälle att veckans banträning fick bli den här också, fast att det bara var en halv bana. Vi var ju på ett annat ställe än på hemmaklubben vilket gjorde det till mer träningstävling med andra hundar och människor runt omkring och folk på banan. Mira skötte sig jättebra och var fokuserad bara på mig under hela banan, förrutom i början innan vi kom fram till den första skylten. Men det är de vanliga starterna som vi måste träna vidare på. De nya skyltarna klarade hon också bra och mest nöjd är jag med bärande av föramål. Det har vi inte gjort i en bana förrut och nu fick vi prova på den med både skylt och kon. Hon greppade den jättebra och lämnade den jättefint när jag skulle ta den!!! Sååå NÖJD! Att vi fick en massa beröm efteråt också gjorde ju inte saken sämre heller!! 

Jag tror Mira charmade de flesta för hon var den minsta hunden bland alla stora schnauzar och boxrar. Hon visade att storleken spelar ingen roll, man kan vara bäst ändå!

Av Malin - 6 januari 2013 15:23

          Jag hoppas att banskissen syns men det var inte lätt att få ihop den. Men nu vet jag hur jag ska göra, så nästa gång blir det en bättre banskiss   

Idag åkte jag till klubben och byggde upp en bana på parkeringen. Jag hade tänkt att vi skulle träna på svängar och starten. Det gick ganska bra men jag fick peppa henne ganska rejält innan vi hamnade rätt. Jag vill att Mira ska få en positiv upplevelse, eller vad jag ska kalla det för, när vi tränar så hon verkligen vill träna och tycker att det är det roligaste som finns. Det lyckades jag med i dag för hon fick en väldigt bra attityd efter att jag "tokbelönade" henne. Det känndes jättebra att gå bana med henne då. Hon höll fokuset hela vägen och vi hade ett mycket bra sammarbete! Det var riktigt kul!!! Sista gången vi gick banan så satt svängarna suveränt bra och starten också. Fler sådana här träningstillfällen tack!                                 
                                                  


               

Av Malin - 5 januari 2013 13:42

I torsdags var jag på MyDog för första gången. Så klart så hade de tagit bort agility i år, men det fanns en massa annat roligt att kolla på ändå. Det var många olika raser som ställdes ut och så hade visades en rolig teater, Törnrosa. Jag blev mycket taggat att lära Mira nya tricks efter att ha sett den   

Sen så var det rasparad också och den enda dvärgpinschern som jag såg var med där. Dvärgpinscher skulle ställas nu i helgen oturligt nog.

En massa kul på mässan hittade jag också. Bland annat några smarta pinnar att sätta rallylydnadsskyltar på och bara sticka ner i gräsmattan. Så till våren kan jag träna bana på hemmaplanen.

Här kommer en bildbomb från dagen:

                                 

Jag behöver inte köpa hundgodis på ett tag i alla fall!   

Ovido - Quiz & Flashcards