pinscherliv

Alla inlägg under april 2015

Av Malin - 30 april 2015 20:44

...så har vi varit på klubben och tränat.
Jag tänkte hålla mig till planen att träna två dagar innan tävling och vila dagen före. Det som inte gick när vi skulle tävla lydnad, utan då blev det träning även dagen före eftersom inget funkade på det planerade träningspasset.
Men idag fungerade träningen bra och det blir vilodag imorgon som planerat. På lördag ska vi till Torsby brukshundklubb och tävla rallylydnad, Iza och jag. Vi kommer åka tillsammans med Izas kompis Meija och hennes matte.
Vi tränade på bana idag och den gick hyfsat bra. Jag behöver tänka på att vara tydlig med mina hjälper, Iza är duktig och gör det jag visar :)
Har man planerat in ett "sista träningspass innan tävling" så spelar det ingen roll att regnet öser ner. På med regnkläder och gå ut! Iza bryr sig inte så mycket om regn, men Mira visade tydligt att hon inte ville ut ur den torra och varma bilen. Jag fick helt enkelt lyfta ut henne :) (hon har i vanliga fall väldigt bråttom ut ur bilen ;) )

Mira fick också träna på banan fast en mästarklass-variant. Hon var lite svårmotiverad i början men med mycket beröm och peppning fick jag henne att studsa runt på banan av glädje. Hon är så härlig <3

Efter rallypasset gick vi bort till agilityn och Iza fick köra ett kort slalompass. Det gick superbra och efteråt fick hon leka fritt med bollen. Det tyckte hon var superkul :D

Mira höll sig nära mig och tiggde godis ;)

Ja, nu är det bara att invänta lördagens tävling och hoppas på det bästa. Och att sheltien orkar hålla sig lugn imorgon. Hon har inte riktigt förstått vad vilodag är ;)

Av Malin - 29 april 2015 10:57

Agility är den absolut roligaste hundsporten!
Iza börjar få motivation och även tycka att det är kul! Hon har ju varit lite seg och inte viljat springa och hoppa och jag trodde ett tag att hon inte skulle bli någon agilityhund. Men under de senaste träningspassen har hon visat motsatsen och har till och med tagit hinder på eget intiativ :D Så troligtvis var hon seg efter löpet. Jag har ju kollat både knän, armbågar och höfter på henne med ua. Så frisk är hon ;)

Jag älskar farten och glädjen i agilityn och att det inte är en bedömningssport som lydnad och rallylydnad. Visst, jag gillar att peta i detaljer osv. men ibland kan det även bli frustrerande när hunden nosar eller sätter sig snett. Det som fungerar på träning fungerar inte på tävling. Det är samtidigt en utmaning och en sporre att fortsätta ;)
Agility är ju mer att "ta rätt hinder och spring så fort du kan!" Så får de se ut hur som helst, hehe...

Jag har saknat att tävla agility. Det är nästan ett år sedan jag tävlade med Mira, innan hon blev halt förra sommaren. Därför känns det extra roligt att Iza börjar komma igång. Både i måndags och igår var hon riktigt duktig inne på planen och sprang väldigt fort! Tävlingssäsongen har dragit igång och jag har precis anmält Iza till den officiella debuten! Den 6 juni kör vi :D

Av Malin - 28 april 2015 13:44

Ja i söndags bar det ju av till Åmål brukshundklubb för träningstävling i lydnad för Iza och mig. Det är väl bara hundfolk som förstår varför man går upp kl 06.30 på en söndagsmorgon och åker flera mil bara för att träna ;)
Iza var lite svårmotiverad i början av programmet. Linförigheten gick sådär och i läggande under gång så ställde hon sig. Men när inkallningen kom blev det fart på henne och restrerande moment satte hon fint! Och hon satt till och med kvar när jag fick apporten från tävlingsledaren. Jag tror det var första gången hon gjorde det faktiskt!
Platsliggningen och tandvisningen hade dom lagt sist. Det tycker jag var bra och dessutom var det bra att träna på att momenten inte alltid kommer i samma ordning. Iza gjorde sin bästa platsliggning hittills! Det var 6 hundar (rekordmånga som gjort platsliggning tillsammans med Iza, har haft max 4 hundar samtidigt tidigare) sammanlagt på platsliggningen och en del gick inte så långt ifrån sina hundar samt matade och belönade dem under tiden. Men Iza brydde sig inte att hunden bredvid henne blev matad med godis. Visst, hon tittade lite, men hon låg kvar och såg ganska trygg ut. Hon nosade inte ens en gång under hela platsliggningen!!! Så duktigt <3
Tandvisningen gick inte som vanligt, men hon gick i alla fall fram till tävlingsledaren :)

Igår började en fortsättningskurs i agility som jag är instruktör för. Det blev en liten grupp på 4 personer, lite lagomt ibland :)
Jag passade på att träna lite med Iza innan kursen och testa banan som jag tänkte ha med. Mira fick stanna hemma igår för hon mådde dåligt pga sviter efter hennes löp. Hon får alltid några sånna dagar runt skendräktigheten....
Jag hade bara bollbelöning med Iza igår, de nya jag köpte förra veckan. Och det är skillnad på henne när man belönar med godis och när man belönar med leksak. Det var turbofart på den lilla sheltien! ;)
Så leksaksbelöningar kommer det fortsätta att bli i fortsättningen. Och jag är så glad över att jag äntligen har en hund som gillar leksaker!!! :D

Kursen blev mycket lyckad och deltagarna tyckte det var mycket roligt. Under kursens gång kommer vi gå igenom olika byten och förberedelser inför tävling. Igår var det genomgång av framförbyten och nästa gång ska vi gå igenom bakombyten. Ser redan fram emot nästa kurstillfälle med gänget! :)

Av Malin - 25 april 2015 16:46

Jag är väldigt nöjd med Izas start igår. Fast vi hade lite otur på platsen...
Hon fick ligga mellan två hundar, och det har vi ju inte tränat på förutom månadstävlingen i början på april. Och den träningen gick ju inte bra eftersom hon inte låg kvar då. Men tillbaka till tävlingen. Hunden till höger om henne sprang till sin matte nästan direkt när platsliggningen började. Men Iza låg kvar! Yes! tänkte jag, detta fixar hon. Hunden till vänster om henne skällde konstant under hela platsliggningen, vilket gjorde Iza lite orolig men hon låg kvar, enda tills den började yla... Då var det kört! Hon reste sig och tog några steg framåt och stannade där. Tävlingsledaren, som jag känner, kom fram till mig direkt efter platsliggningen och sa att set bara var 15 sekunder kvar av momentet när hon reste sig... Surt... Om inte OM fanns, men tänk om hunden bredvid kunde låtit bli att yla!!! Men jag kan inte annat än att säga att vi har väl tränat för dåligt på olika situationer som kan hända under en platsliggning. Någon som vet var man kan hitta ylande hundar på kommando? (Skämt o sido) ;)
Tandvisningen, som skedde direkt efter platsliggningen, gick inte heller så bra, men det visste jag redan innan att hon inte skulle fixa. Men jag hoppas vi kan träna och bättra det momentet!

Inför övriga momenten trängde jag bort de tidigare momenten och fokuserade på det vi skulle göra. Vi skulle sätta det vi kunde och göra det bra! Och det tycker jag vi lyckades rätt så bra med. Det enda var att Iza tyckte det var läskigt när tävlingsledaren skulle ge mig apporten och ville inte sitta kvar när jag skulle ge henne den. Men hon tog den och det är jag väldigt nöjd över. :)

Från debuten i höstas så är det en stor bättring resultatmässigt. Då fick vi bara 55 poäng och Iza var väldigt osäker. Igår var hon betydligt tryggare inne på planen och fick hela 116 poäng. Vi är på väg åt rätt håll ;)

Idag började jag dagen med att anmäla Iza till en lydnadstävling (också på hemmaklubben) och en rallylydnadstävling. Även Mira ska få vara med på rallylydnaden :)
Så nu har vi några starter framöver i både lydnad och rallylydnad. Imorgon ska Iza och jag på träningstävling i lydnad. Inte trodde jag att jag skulle tycka att lydnad är så här kul! Att träna och pilla med detaljer är superskoj! Och framförallt att tävla och få visa vad vi kan ;)

Av Malin - 23 april 2015 14:38

Idag har vi varit in till Karlstad på förmiddagen och jag har fått några ärenden gjorda. Bland annat behövde jag lite inredning till bilen och nytt lås till en ny bilbur som jag köpte i helgen.
Sen var jag också förbi Granngården och kollade efter en ny spårlina eftersom den jag har är för tung och otymplig då den fastnar överallt. Hundarna orkar inte dra loss den själv utan stannar upp och måste vänta på att jag får loss linan..
Hittade lite annat smått och gott också :) Nya "boll på snöre"-leksaker till Iza då hon älskar bollar. Tänkte med dessa två lära henne att komma tillbaka med leksaker och så är det lättare att kampa med henne när det finns ett snöre att ta tag i. En annorlunda apport hittade jag också. Den var så billig så den åkte med den också ;)

På vägen hem åkte jag förbi Skutberget och gick en promenad på 3 km med hundarna. Det blåste riktigt ordentligt idag vid vattnet och det syns på Izas päls :)

Att ta kort på två hundar samtidigt brukar funka rätt så bra. Men jag tror att Mira inte var på humör för att bli fotat idag. Det blev inte bra hur jag än försökte. Annars brukar hon vara en riktig bra modell.. Men idag var det bannemej omöjligt att få en snygg bild! ;)

Det var fler varelser som njöt utav det fina vädret idag. Dock hör de inte till mina favoritdjur direkt.. Jag tycker att jag var modig som vågade stanna och ta kort på dem! ;)

Innan vi åkte hem var vi självklart tvungna att testa de nya sakerna! Passade även på att träna några moment eftersom vi ska tävla imorgon. I vanliga fall tränar jag ingenting dagen innan tävling. Men igår när vi var på klubben och tränade, som skulle varit sista "genrepet" innan tävlingen, så var det inte mycket som gick bra. Hon var osäker, gjorde slarviga positioner och kunde inte läggande under gång! Hennes favoritmoment!! Det kändes inge bra... Det som fungerade igår var platsliggningen bredvid en hund som hon aldrig sett förut, så det var ju bra. Och det var väl det enda som var bra igår. Så idag lekte vi lydnad! :D
Först lekte vi med de nya sakerna och hon fick springa, komma tillbaka, kampa och springa igen. Sen gjorde vi flera läggande under gång och de satt allihop! Det var även en helt annan attityd hos Iza idag, mer som hon brukar vara; jobba, jobba, jobba, jobba! Det var en glad hund, go känsla och härligt litet träningspass. Det tar vi med oss imorgon!
Och leksaken, ja den fick betyg 10 av 10 ;)

Av Malin - 19 april 2015 22:19

I fredags var det träning för hela slanten. Jag hade en ledig dag och vad gör man inte ;)
På förmiddagen bar det av till klubben för lite agilityträning med tjejerna. Aprilväder bjöd på en riktig föreställning. På vägen till klubben började det droppa på vindrutan på bilen och efter en uppvärmande promenad skulle jag bygga kombinationen som vi skulle träna på, och då öste regnet ner... Kollade mot hundarna för att se vad de gjorde och hittade dem så här :D

Smart! ;)
När jag hade byggt klart så sken solen igen.. :P

Träningen gick bra och Mira hade en väldigt bra dag och sprang riktigt fort! Det gick faktiskt undan där :D
Iza var lite osäker på raksträckorna men hon fixade handlingen ganska bra :)
Så här såg kombinationen ut som vi tränade. Efter hinder 20 lade jag till slalom och körde en kortare variant på banan.

På kvällen blev det en tur till Dogorama för lydnadsträning med Iza. Det var lite oplanerad träning då vi fick platsen av en som hade blivit sjuk. Jag körde klass 1 moment och lite kortare platsliggning med Iza. Det var lite svårt att träna för vi var så många och halva hallen var byggd med en agilitykombination. Så det fanns inte så mycket plats för att göra hela moment. Miljön blev lite för rörig för Iza men jag tycker ändå att hon fixade det bra och gjorde sitt bästa. Det som var extra bra med träningen var att jag kunde se läggandet och ställandet i spegel! Läggandet är bra men i ställandet fick jag se att hon tar flera steg.. Jag ska prova att ha ett lite "hårdare" kommando och se om hon stannar snabbare. Det jag använder nu är svagt och långdraget, liksom "staaannna". Förstår ni vad jag menar?! ;)

Lördagen blev ganska lugn för hundarna för jag var på praktik på förmiddagen. Men på eftermiddagen, när jag slutade, bar det av direkt till skogen. Hundarna hade mycket spring i benen, särskilt Iza :)

Men Mira kan hon med ;)

Idag har vi varit och kollat på tävlingar. Lydnad, rallylydnad och agility anordnades på en och samma gång. Jag längtar tills våra starter är och nu är det bara dagar kvar till den första! På fredag gäller det!!! :D

Av Malin - 12 april 2015 17:57

Just nu förbereder vi oss för årets tävlingssäsong för fullt. Det blir mer eller mindre träningar varje dag i lydnad och rallylydnad + konditionsträning med löpträning och långa promenader. Jag är så taggad inför kommande tävlingar och träningarna känns så himla bra! Jag hoppas vi kommer kunna sätta den där härliga känslan och flytet som vi har på träning även på tävling. Jag tror att det är mina nerver som mest kommer spöka de första starterna. Det brukar vara lite extra nervigt de första starterna innan man kommer in i tävlingsrutinerna igen efter en vinters uppehåll. :P

Idag tränade Iza och jag lydnad med Izas största störningssvårighet. Mamma och Mira satt nämligen en bit bort från oss där vi tränade. Hon vill ju ha flocken samlad ;)
Lite ofokuserad var hon och kollade bort mot mamma och Mira ett par gånger mellan momenten. Men hon fixade själva momenten bra, men inte riktigt så där snyggt som hon kan göra dem ;) När vi var lite närmare mamma och Mira kunde hon hålla fokuset bättre :)

Igår var vi till klubben och tränade rallylydnad med klubbkompisarna och byggde en nybörjarbana. Jag har börjat med lydnadstänk även i rallylydnaden. Inte så mycket prat mellan skyltarna och mindre hjälper. Det funkar väldigt bra på Iza. Hon trivs bättre med det och hon gick banan riktigt fint! Det som inte fungerade var "sitt, stå" och att hon sätter sig snett i "sitt framför". Det var perfekt att träna bana så jag kunde checka av vad vi behöver slipa mer på. Så nu blir det att träna dessa två saker. 

Åååh vad jag längtar till kommande tävlingar! :D 

Av Malin - 8 april 2015 08:02

Ja det är resultatet från Izas röntgen som vi var på förra måndagen! Bästa resultatet man kan få!!!!! :D
Jag trodde inte att resultatet skulle komma så snabbt eftersom det har varit påskhelg, så jag blev lite förvånad när jag bara skulle testa och se hur det såg ut på Izas hunddata på skk. Det var en överraskning ;)

Men trassel på benen kan man ha fast man inte har några anmärkningar, hihi ;)

Igår anmälde jag Iza till tre starter i rallylydnad och förutom det har vi en start i lydnad på klubben framför oss. Kul att tävlingssäsongen är snart igång! :D

Ovido - Quiz & Flashcards