pinscherliv

Alla inlägg under mars 2015

Av Malin - 24 mars 2015 18:59

Den bästa dagen att vara ledig på den här veckan är idag och det var jag! :D
Strålande sol och 11 grader varmt :)

Hundarna och jag började dagen med en springtur i motionsspåret. Första rundan för i år i den skogen. Varje vinter är det skidspår där och man får inte befinna sig där utan ett par skidor under fötterna. Men nu är det torrt och fint och ungefär 90% snöfritt :D

Efter det har vi suttit längs med solväggen och njutit! Den som njöt mest var nog Mira ;)

På eftermiddagen bar det av till spårskogen för mig och Iza och hon skulle få viltspåra för tredje gången. Hon visste precis vad hon skulle få göra när hon hoppa ur bilen och gick med viftande svans hela vägen till spårstarten. Hon spårade väldigt bra idag och befann sig mitt i spåret till 95%. De gånger hon gick ur var hon max 5 meter ut innan hon gick tillbaka till spåret. Hon var riktigt noggrann idag :)

De säger på TVn att det ska komma snö till helgen. Men jag hoppas det inte dröjer allt för länge tills det blir soliga dagar igen att njuta av :)

Av Malin - 21 mars 2015 18:34

Hundarna och jag har precis landat i soffan efter en dag med massa hundträning. Vi är nog lika trötta alla tre. Men oj då skoj dag vi haft!

I morse packade vi in oss i bilen och åkte till Forshaga för att träna rallylydnad tillsammans med ett glatt gäng. Jag missbedömde vilken plats vi skulle träna på och snurrade runt ett tag innan jag hittade gänget. Så det blev bra tillslut :)
Träningen gick väldigt bra. Vi tränade på en bana med blandade skyltar från nybörjarklass och fortsättningsklass.
Jag började med Iza och hon hade fin kontakt genom banan, men "sitt, stå" är något vi behöver träna mer på. Sen var det Miras tur och hon var lika taggad som hon brukar vara, lite mindre studsig bara ;)
Iza fick köra igenom några lydnadsmoment innan hon fick gå rallybanan för andra gången. Jag gjorde lite linförighet, läggande, inkallning och ställande med henne. Jag tror att det kan vara en bra uppvärmning inför rallylydnaden för hon fick ännu bättre samarbete inne på banan efter det. Vi får prova det igen för det kändes riktigt bra!
Mira fick också köra banan en gång till innan vi packade ihop och åkte hem.

På eftermiddagen bar det av till klubben för agilityträning tillsammans med några klubbkompisar. Jag börjar tvivla på om agility är en sport för Iza... Hon vill liksom inte springa i full fart och hoppa, springa genom tunnlar, över balansen osv. Jag körde lite lydnadsmoment med henne utanför planen istället och hon får en helt annan motivation då. I inkallningen springer hon allt vad hon har, så hon tycker ju att lydnad är mycket roligare. Får se om jag kan få henne mer motiverad till agilityn, annars kan jag mycket väl tänka mig att bara ägna tid till lydnaden med henne. Jag börjar tycka att lydnad är riktigt roligt jag med :D
Mira fick träna agility istället för Iza idag. Det var fart på henne idag och hon var väldigt nöjd med att få träna :) Fast farten är på hennes villkor, men det går betydligt fortare än vad det gör med Iza ;)

Iza roade sig med att rota i min ryggsäck under tiden Mira och jag tränade. Men hon plockade inte fram något i alla fall ;)

Det har varit en härlig dag och nu ska vi slappa i soffan resten av kvällen. Hundarna har redan somnat ;)
Imorgon är det dags för viltspår igen. Härligt med helg!

Av Malin - 20 mars 2015 09:21

Nu kan vi lägga till en ny gren på listan av allt vi sysslar med, nämligen viltspår!
I torsdags fick Iza testa på att spåra vilt för första gången och jag hade ingen aning om hur hon skulle reagera. Skulle hon tycka att skanken är läskig eller bli skrämd av att det ligger blod i spåret?
Hon fick bekanta sig med skanken först innan hon fick gå första spåret. Hon var varken rädd eller intresserad av den. Hon visste liksom inte vad hon skulle göra. En bra start ;)

När vi gick till spårstarten blev hon ivrig att få börja spåra. Hon hade inte tid med att vänta på att jag drog på henne selen. När hon fick börja spåra var hon lika noggrann som vid personspår men hon hade lite högre tempo än vanligt. Några gånger stannade hon och smakade på blodet. Så fortsatte hon hela spåret ända fram till slutet och skanken. Men hon visste fortfarande inte vad hon skulle göra med den utan försökte fortsätta spåra :)

Andra spåret gjorde hon lika noga som det första. Hon blev lite störd av att hon hörde några prata en bit bort i skogen. Men hon kunde släppa det och fortsätta spåret. Vid slutet var skanken lite mer intressant den här gången. Hon nosade lite mer på den. Men det är ju inte det viktigaste nu i början. Att hon spårade så fint som hon gjorde är ju hur bra som helst! Det var tydligt att se hur hon jobbade i spåret, när hon var lite utanför spåret och när hon hittade tillbaka.

När vi var tillbaka till bilen låg skankarna som hon letat upp kvar på backen och hon fick upp mer intresse för dem. Hon smakade och gnagde på dem och blev nästan lite ivrig när jag plocka bort dem och lade dem i kassen :P

På söndag ska vi spåra igen och det ska bli spännande och se hur hon kommer ta spåren då. :D 

Av Malin - 16 mars 2015 11:51

Ja nu var det länge sen det hände något på den här sidan. Jag får väl skylla på plugg och fint väder ;)

Den senaste tiden har jag nästan bara lagt energin på Izas agilityträning, med blandade resultat. Ibland springer hon på och är riktigt snabb men rätt som det är så bara lägger hon av och travar efter mig och springer runt hindrena istället för att hoppa. Väldigt knepigt... Jag går och funderar på om hon kan ha ont, men hon är inte halt och springer som vanligt när hon leker med andra hundar. Så istället tror jag att hon är osäker. Hon är ju lite försiktig av sig.

Vi gick en kurs i running contacts förra helgen på dogorama. Det var jättekul att gå kurs igen och jag måste skryta lite om Izas utveckling. För i höstas när vi började träna på dogorama så tyckte hon allt var läskigt och var nästan omöjlig att träna med. Så fort det lät någonstans så försökte hon fly och att träna samtidigt som andra hundar tränade var också skrämmande. Men nu är det stor skillnad! Hon har blivit mycket tryggare i sig själv. Hon var avslappnad i buren fast att jag inte var i närheten och hon gjorde alla övningar utan att bry sig om att det satt 10-15 personer och tittade på henne samtidigt. Det hade varit omöjligt för några månader sedan.
Kursen var bra och jag tar med mig några saker från den till våra framtida träningar. Jag tror Iza kommer passa med running contacts eftersom hon i nuläget inte är så snabb.

Våren är tidig i år och vi har hunnit med flera pass agilityträning på klubben. Det är jättekul att träna ute igen! Man slipper tidspressen och det är gratis ;)
Vi har varit utomhus väldigt mycket de senaste dagarna i solen och både jag och hundarna har njutit av det fina vädret. Men Mira njuter även av det fina vädret inomhus :D

Det är mest fokus på Izas träning men Mira är också med och tränar. Hon älskar när träningarna går från inomhus till utomhus och har en extra energi och sprallighet. Hon vill liksom göra allt på en och samma gång. Min lilla toka! Vad jag älskar den lilla hunden. Hon och jag är verkligen tajta med varandra och jag kan göra jättesmå signaler till henne och hon vet precis vad jag menar. Iza har lite kvar kan man säga ;)

Vi har tagit upp lydnadsträningen igen också, Iza och jag. Jag började lite förra veckan och i lördags träffade jag en klubbkompis som hjälpte mig dirigera klass 1. Att vila sig i form har nog någon sorts betydelse. Iza var väldigt taggad och gjorde momenten väldigt bra! Jag kunde lita mer på henne i momenten och hon har blivit mer ostörd av miljön. Fast att det var andra hundar och folk runt omkring oss så hade hon fokus på bara mig. Hon kändes även tryggare i platsliggningen, den som vi haft störst problem med.
Det kändes så bra i lördags att jag bestämde mig för att det är dags för en ny start i lydnaden. Så i slutet på april gör vi våran andra start på hemmaklubben! :D

Lite rallylydnad har vi hunnit med också. Det verkar bli lite tävlingar i närheten i år men några starter kommer det att bli. Jag skulle vilja ta det sista kvalificerade resultatet med Iza i nybörjarklassen. Det kommer nog inte vara några problem med tanke på vilken utveckling hon gjort under vintern. Men det hänger mycket på dagsformen och hur hon kommer reagera på tävlingsmiljön. Mira kommer också få göra några starter i rallylydnad, men jag har inga krav på resultaten. Jag tycker det är kul att tävla med henne så när det är dags att starta rallylydnad med henne igen så ska jag försöka att inte tänka på resultaten utan fokusera på att ha roligt inne på planen. Det kan vara en svår utmaning bara det ;)

Den här veckan ska vi träna agility, lydnad, gå långpromenader och prova på viltspår! Det ska bli spännande och se hur Iza reagerar på blodspår. Hon är duktig på att spåra personspår men jag har ingen aning om hur hon kommer reagera när ser ligger blod i spåret. Spännande! :)

Ovido - Quiz & Flashcards