pinscherliv

Direktlänk till inlägg 12 april 2015

Förberedelser

Av Malin - 12 april 2015 17:57

Just nu förbereder vi oss för årets tävlingssäsong för fullt. Det blir mer eller mindre träningar varje dag i lydnad och rallylydnad + konditionsträning med löpträning och långa promenader. Jag är så taggad inför kommande tävlingar och träningarna känns så himla bra! Jag hoppas vi kommer kunna sätta den där härliga känslan och flytet som vi har på träning även på tävling. Jag tror att det är mina nerver som mest kommer spöka de första starterna. Det brukar vara lite extra nervigt de första starterna innan man kommer in i tävlingsrutinerna igen efter en vinters uppehåll. :P

Idag tränade Iza och jag lydnad med Izas största störningssvårighet. Mamma och Mira satt nämligen en bit bort från oss där vi tränade. Hon vill ju ha flocken samlad ;)
Lite ofokuserad var hon och kollade bort mot mamma och Mira ett par gånger mellan momenten. Men hon fixade själva momenten bra, men inte riktigt så där snyggt som hon kan göra dem ;) När vi var lite närmare mamma och Mira kunde hon hålla fokuset bättre :)

Igår var vi till klubben och tränade rallylydnad med klubbkompisarna och byggde en nybörjarbana. Jag har börjat med lydnadstänk även i rallylydnaden. Inte så mycket prat mellan skyltarna och mindre hjälper. Det funkar väldigt bra på Iza. Hon trivs bättre med det och hon gick banan riktigt fint! Det som inte fungerade var "sitt, stå" och att hon sätter sig snett i "sitt framför". Det var perfekt att träna bana så jag kunde checka av vad vi behöver slipa mer på. Så nu blir det att träna dessa två saker. 

Åååh vad jag längtar till kommande tävlingar! :D 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 23 juni 2015 13:18


Det är så klart agility jag pratar om ;) Sedan senaste inlägget har jag och Iza hunnit med två agilitytävlingar. Den första var på Karlstad BK och det var den officiella debuten för Iza. Jag var orolig att hon skulle tycka allt var läskigt, som all...

Av Malin - 30 maj 2015 20:52


Ja just nu känns det som jag aldrig vill ha något med lydnad att göra... Varken tävlingslydnad eller rallylydnad. Igår tävlade jag och Iza lydnad på klubben och som vanligt blev hon orolig efter tandvisningen och som vanligt var inte poängen i närhet...

Av Malin - 18 maj 2015 09:40


Ja helgens lydnadsresultat är verkligen blandade. På fredagens tävling i Forshaga började det med att Iza resta sig på platsen när det hade gått 1 min och 50 sek av tiden... Det var så klart surt, men jag försökte ladda om och tänka att vi skulle g...

Av Malin - 15 maj 2015 12:31

Igår var Iza och jag på Sheltieträff. Det blev ett litet gäng på fyra stycken shelties. Till en början var alla "blyga" men till slut var det en sheltie som tog initiativet till att börja busa, och det var Iza ;) De andra var inte sena med att haka p...

Av Malin - 13 maj 2015 22:29


Hundarna och jag har precis kommit hem från årets första Månadstävling i agility. Jag tävlade med båda hundarna idag. Med Mira gjorde jag det mest på skoj och för att hon skulle få ha kul. Iza behöver träning på miljön och att det står andra persone...

Ovido - Quiz & Flashcards