pinscherliv

Alla inlägg under december 2014

Av Malin - 28 december 2014 19:32

Vi är isolerade i dubbel bemärkelse just nu känns det som.
Vintern har slagit till på allvar och helt plötsligt är det mellan -10 till -15 på dagarna. Inget emot för Iza men för Mira så krampar det i tassarna så fort vi kommer ut.
Dessutom hålls hundarna isolerade för kennelhosta. De har ingen hosta någon av dem, men det har två hundar som vi tränade med i tisdags på dogorama fått under veckan. Så för att vara på säkra sidan ifall mina hundar bär på smittan så håller vi oss undan från andra hundar och träningshallar under en rekommenderad tid. 10 dagar stod det på sidor jag läst på, men jag vill vara försiktig och låter det gå några dagar extra.
Hundarna har varit ovanligt lugna under julhelgen. De känner nog på sig att det är för kallt för att vara ute. Och vi har gjort lite korta träningspass inomhus. Men imorgon ska det bli mildare så då hoppas jag att vi tar oss ut på en längre tur! :)

Av Malin - 27 december 2014 17:21

Ja nu är det inte många dagar kvar på 2014 så det är dags att sätta mål för 2015.


Agility


Agilityn är den sport jag kommer ägna mest tid till nästa år. I och med förutsättningarna under det här året så har vi inte kunnat tävla så mycket agility. Men nu är vi friska och krya och det är bara att köra på!


Iza

* Debutera i hoppklass och agilityklass.

* Lära in de hinder som vi inte har hunnit med. Gungan, säcken och långhoppet.

* 1 pinne i hoppklass och 1 pinne i agilityklass.

* Få ett bra flyt på banan.

* Hitta en bra tävlingsrutin


Mira

* Komma igång efter en lånsam igångsättning.

* Starta några klasser om hälsan tillåter. 


Rallylydnad


Som det ser ut nu så är det inte så många tävlingar i rallylydnad här i närheten. Men jag hoppas det kommer fler.


Iza

* RLD N

* Detbutera i fortsättningsklass


Mira

* Höja våra poäng. Det högsta vi fått i mästarklassen är 88 poäng och det ska vi försöka slå ;)


Lydnad


Iza

* LP 1

* Få en trygg och säker platsliggning. De andra momenten sitter hyfsat bra.

* Träna på olika platser. Det är där skon klämmer. Blir hon mer säker och tryggare i olika miljöer kommer även momenten bli säkrare. Hon kan dem ju men är väldig påverkad av olika miljöer. 


Övrigt


* Hålla oss friska och krya och fortsätta motionera regelbundet. 



Nu ser vi fram emot ett roligt tränings och tävlingsår 2015! :)


 

Av Malin - 22 december 2014 21:10

Av Malin - 17 december 2014 08:19

Ja igår var det träning i Dogoramas hundsporthall igen tillsammans med ett härligt gäng och deras hundar. Det var sista träningen för i år, ja förutom på torsdag då vi bokade en extra timme och kommer träna lydnad för en instruktör :)
Förhoppningsvis kommer vi fortsätta träningarna även nästa år!

Igår fortsatte jag och Iza att träna grundsvängar. Men Iza var inte på något vidare agilityhumör för det gick långsamt... Men hundar kan ju också ha bra och dåliga dagar. Det var nog en sån dag igår.
Däremot var hon väldigt taggad att träna lydnad! Det var ett tag sedan vi tränade lydnad så jag tänkte att det vore bra att köra igenom momenten lite innan torsdag, som en liten repetition liksom. Hon gjorde momenten bra men i ingångarna satte hon sig snett, vilket hon inte brukade göra. Och att hålla reda på vad som är läggande under gång och ställande under gång... Ja det är väl lite 50/50. Men jag försöker tänka på mitt tonläge i kommandona för att hon ska få lättare att skilja på dem. Sen försöker jag nöta in att först kommer läggande, sen inkallning och efter det ställande. Ja, vi får väl se om vi kan få tips på detta problem på torsdag :)

När jag och Iza åker på träning passar Mira på att vila ut sig hos mamma. Hon hade lagt sig i soffan direkt vi åkt och där låg hon tills vi kom tillbaka. Hon behöver nog en sån "paus" ibland. Det är tufft att vistas med en galen sheltie hela dagarna ;)

Av Malin - 16 december 2014 08:44

Av Malin - 13 december 2014 21:15

Började dagen med världens mysigaste springtur tillsammans med Iza. Det var lite folk i motionsspåren idag så jag lät henne springa lös större delen av rundan. Och hon var så duktig! Hon höll sig nära hela tiden och kom som ett skott när jag ropade på henne. Kunde inte fått bättre start på dagen <3

Av Malin - 12 december 2014 22:40

Idag hade jag tänkt ta mig en sovmorgon för det var en sån dag som Mira och Iza kunde följa med på jobbet och lite hundar att hämta.
Men jag har visst varit otydlig med vad sovmorgon innebär gällande Iza. 05.30 tyckte hon att det var dags att gå upp, alldeles för tidigt för en sovmorgon. En timme senare orkade jag inte höra på henne längre utan det var bara att masa sig upp.
Efter morgonrundan och frukosten satte jag mig i soffan framför TVn och hundarna var snabbt med. Jag kan säga det att med en hund på armen och en i knävecket så gjorde det inget att skippa sovmorgonen. Det var mycket mysigare det här :)

Idag bar det av till mariebergsskogen med gänget som endast bestod av två dagishundar idag, och Mira och Iza förstås. Det blev en riktigt mysig tur! Men när vi nästan var tillbaka till bilen blåste och regnade det så det var en som hade extra bråttom in i bilen ;)

Och vissa hade inget emot att vara ute i blåst och regn, särskilt när det fanns massa kråkor på parkeringen som man kunde försöka jaga :)

Ovido - Quiz & Flashcards