pinscherliv

Alla inlägg under november 2013

Av Malin - 30 november 2013 16:26

Ja då var debuten gjord.. Det var både en bra och mindre bra debut.
Det som var bra var att jag fick ett jättefint utlåtande från domaren. Det som var mindre bra var att Iza tyckte att domaren var jätteläbbig när jag skulle ställa henne på bordet. Men med tanke på hennes dåliga start och erfarenhet av att vara på bord när hon skadade tassen och blev undersökt på djursjukhuset, så tror jag att hon förknippar bord med obehag.
Men jag var inte där för att hon ska bli bäst på utställning, utan jag ville få en bedömning på henne. Och bättre utlåtande än denna kan man knappast begära :)

Jag är jättenöjd och stolt över min lilla valp. Hon gick jättefint i ringen och skötte sig jättebra bland alla hundar och stoj runt omkring. Miljöträning när den är som bäst! Hon lade sig till och med på läktaren och kollade på alla hundar och folk som gick förbi. Hur cool som helst. Det bådar gott inför kommande tävlingar för det är ju a och o att kunna slappna sv i tävlingssituationer! :D
Får se om jag kommer träna med henne och ställa henne i framtiden. Någon gång innemellan kommer det nog att bli. Men det vi kommer satsa mest på är agility och rallylydnad för det är mycket roligare ;)

Av Malin - 27 november 2013 21:54

Som jag nämnt i tidigare inlägg så har jag börjat planera träningarna mer ordentligt. Dels för att kunna sätta upp mål och dels för att komma framåt i träningen.
Jag skaffade mig en personlig anteckningsbok för ett tag sedan. Det gör att det blir roligare att skriva när man har detta att titta på varje gång. Som en liten spark i baken :)

Bilden visar två lyckliga hundar, lite som träning går ut på; att ha kul tillsammans! :)

Idag planerade jag för Mira:
*positioner i högerhandling
*säkrare "bärande av föremål"

Och för Iza:
*targetmatta med fart
*fortsätta med sitt, ligg, stanna kvar

Planeringen gick inte helt i mål, för godiset tog slut.. :)

Mira fick mycket bättre positioner, men de behöver tränas mer på det så att hon vet exakt vad hon ska göra. Just nu visar jag med handen för att få henne att sitta där jag vill ha henne. Så hon vet ju inte riktigt vad hon gör. Så det får vi jobba vidare med.
Bärande av föremål går ganska bra, men det vi behöver träna mer på är avlämnandet. Och det är inte så lätt med en liten hund för man får böja sig ganska långt när man ska ta det. Det är nog mest jag som får träna på det! :)

Iza hann jag bara träna targetmattan med innan godiset tog slut. Sen lekte jag mest med henne. Kastade lite boll och kampade med fårpälsen. Hon börjar förstå att hon ska trampa på mattan, men farten har hon inte riktigt där än, men det kommer ;)

Detta är fördelen med att planera träningarna. Man vet vad man har tränat på, hur det gick och vad man behöver träna mer på. Kanonbra! Detta ska jag fortsätta med :D

Iza funderar på om den går att äta ;)

Av Malin - 24 november 2013 21:42

Kl 8.00 styrde jag bilen mot Karlskoga i morse. Och jag var hemma redan kl 13.30 Det är nog den snabbaste agilitytävlingen jag har varit på.

Tävlandet idag gick rätt så bra. Hoppklassen var först och där var Mira lite velig i starten. Hon var ofokuserad och ville springa iväg och nosa så jag fick ropa ordentligt på henne några gånger så att hon skulle följde mig. Tyvärr kostade det också en massa tid och vi fick 5,59 i tidsfel. Men vi hamnade på en 8:e placering av 16 startande, så det var väl inte så tokigt ;)

Till agilityklassen var vi lite mer varma i kläderna. Men jag tappade bort mig hela tiden när jag gick banvandring. Fast att dt var en ganska följsam bana så hade jag å himla svårt för att memorera den. Så jag tänkte när jag gick av banan att det är kommer aldrig att gå. Men jag lyckas ändra min inställning till att det här klarar vi! Och det gjorde vi också! En felfri runda och en hedrande 4:e plats av 17 startande!! :D

En liten rapport om Iza också :)
Hon fick följa med idag och det var hennes första agilitytävling dom hon varit på. Eftersom det var i ridhus så trodde jag att hon skulle bli osäker och lite rädd. Men jag har inte insett vilken tuff liten sheltie jag har! Hon satt lugnt och kollade runt omkring på de andra hundarna när jag satt och kollade på klasserna innan oss. Och mellan Miras starter så tog jag bara in Iza till ridhuset och då var hon ännu tuffare. Hon fick träna lite trix mm där inne och hon bjöd på en jättefin kontakt. När vi väntade på sista prisutdelningen så tog jag in båda hundarna igen och då glömde Iza allt runt omkring och skulle busa med Mira istället. Bästa valp! <3

Av Malin - 21 november 2013 14:54

...utställning! :)
Fick PM och nummerlapp på posten igår. Jag kommer nästan inte ihåg hur det gick till på en utställning. Det var ju liksom 6-7 år sedan jag var på en utställning...
I PM:et visade det sig att det är totalt fem shetland sheepdog anmälda tillsammans med Iza. Kul att det finns fler i samma ras :) När jag var på utställning senast så var inte dvärgpinschern så vanlig som den är nu och oftast fick man stå själv i ringen. Så nu blir det förhoppningsvis lite sällskap, om det är fler än Iza i valpklassen och om hon sköter sig förstås ;)
Det känns skönt att vi har kunnat varit med på utställningsträning och är därmed lite varma i kläderna inför utställningen. Annars hade jag nog varit nervös redan nu, fast att det är mer än en vecka kvar! Hehe...
Men först ska jag och Mira tävla agility i Karlskoga på söndag. Så fokuset måste ligga på den först och främst. En sak i taget! :D

Av Malin - 20 november 2013 08:16

Igår när vi var i SM Hundtjänst lokal och tränade jag olika konskick med Mira. Jag var på föreläsning i torsdags och fick många bra tips. Bland annat att sätta mål och planera för varje träningspass. Så igår hade jag planerat att träna konskick med lite klurigheter.

Den första klurigheten var att konerna stod i en spiral, alltså tre koner på rad. Den andra var att jag ställde godisfrestelser mellan varje kon.

Mira fixade det jättebra. Jag kunde skicka till varje kon utan problem. Det enda var att hon blev väldigt taggad och började skälla vissa gånger. Och när jag ställde dit frestelserna hade hon svårt att skilja på vad hon skulle ställa sig vid, om det var burken eller om det var konen, så hon ställde sig jättefint intill burken några gånger. Men bara jag var tydlig så fixade hon även det.  


 
Med Iza hade jag som mål att träna på sitt, stanna kvar och kunna öka på avståndet när jag går ifrån. Hon var lite ofokuserad igår och sprang runt och nosade. Men efter lite vila i buren var hon med igen och klarade övningen jätterbra.


Om jag ska sammanfatta träningen  så är jag väldigt nöjd med båda hundarna. Båda klarade målen jag hade satt upp. Det var riktigt kul att sätta upp mål på träningspasset och det är något jag ska fortsätta med för att komma frammåt i våran träning. Då blir träningspassen mer planerade istället för att man bara kör något.


Idag blir det vila från träning och istället åker vi till Izas kompis Meija och det är bus på gärdet som står på shcemat!  

Av Malin - 18 november 2013 16:54

Lite tråkigt är det när dagarna blir kortare och det är mörkt tidigt på eftermiddagarna. Det är skönt för mig som jobbar med Hunddagis att få komma ut på dagarna när det är ljust och för hundarna med för den delen :)

Men träningen blir ju lite lidande. Det är inte varje dag man kan åka och träna i en inomhushall eller lokal. Det blir på tok för dyrt med resekostnader och hyra. Så då får man väl stå ut att träna under en gatlampa de dagar man inte har något bokat :)

Idag tränade jag sändande till kon med Mira med lite utmaningar. Nämligen ett hopphinder på vardera sida om konen. Det var lite klurigt om jag visade otydlig att det var konen hon skulle springa till. Hopphinder lockar en aning mer. Men om jag verkligen pekar med hela kroppen på konen så fattade hon vad hon skulle göra.
Med Iza tränade jag ringträning. Hon följde mig jättebra och har lärt sig att gå med utställningskopplet. Dessutom var hon grymt snabb på att ställa upp sig!

Inte direkt den vackraste bilden på Mira ;)

Av Malin - 17 november 2013 20:16

...har bestått av en massa träning!

Förutom att vi inledde helgen med träning i Segersta på fredag kväll så var jag och Iza på ringträning i Karlstad i lördags. Det gick mycket bättre än förra gången. Hon tyckte att det inte var lika läskigt att gå i ring tillsammans med andra hundar och bordet var nästan inte läskigt alls. Hon kunde stå själv med bara lite stöd från mig och låta sig kännas igenom av en främmande person. Det är ett väldigt stort framsteg! :)
Uppställningen fungerade också väldigt bra. Hon kunde till och med stå stilla en stund innan hon fick godis, det ni ;)
Innan vi åkte hem fick Iza leka med två andra valpar som var med och tränade. En dvärgpinscher och en chiuaua, båda 6 månader. De hade jätteskoj och Iza var överlycklig av att någon jagade henne, det bästa hon vet :)

Idag var vi i ridhuset och tränade agility. Mira var lite seg och inte så motiverad på att träna. Jag undrar om det är löp på gång...? Men i alla fall så tränade vi lite luringar på banan som "fel" tunnelingång och hinder som står i linje som man inte ska ta utan man ska svänga och ta ett annat samt lite skicka runt hinder. Jag tränade lite rallylydnad med henne också och idag var rallylydnaden roligare än agilityn. Hon blev mycket mer taggad. Jag gjorde några byten, alla varianter av dem, och de satt som ett smäck! Duktig hund! <3

För Iza var det första gången som hon var i ridhus idag. Jag trodde hon skulle tycka att det var jätteläbbigt men hon var rena motsatsen. Hon busade med sin kompis Meija och hon tittade på när de andra hundarna tränade. Hur lugn som helst!
Jag tränade lite tunnlar med henne och herregud vad snabb hon är!!! Jag körde två tunnlar på raken, en böjd och en kort rak med ett byte mellan. Det var svårt att hinna med det bytet! Om hon är så snabb nu, hur blir det inte när hon blir större?! Jag får träna kondition och acceleration! Hehe... :)

Av Malin - 15 november 2013 14:36

Efter en och en halv månad kan nu Iza gå på promenad utan något på tassen. Så himla gött!
Och i lagom tid käkade hon sönder snöret på skon när hon satt i bilen härom dagen, så den går inte att använda längre. Hon bara skakar lite på tassen så åker den av. Vilken tur att hon inte behöver den längre då! ;)
Det är faktiskt jätteskönt att slippa de där skydden som ska på varje gång man går utanför dörren. Det låter kanske inte så jobbigt, men det är ett himla pyssel att få allt att sitta kvar på en liten valptass. Nu är det bara på med selen och gå ut. Det firade vi i morse med att gå ut i skogen så hundarna fick springa av sig och busa med varandra. Härligt! :D

Ikväll inleder vi helgen med träning i Segersta i SM Hundtjänsts lokal. Sen har jag lite olika planer för vad vi ska göra i helgen. Vi får se vad det blir tillslut ;)

Ovido - Quiz & Flashcards