pinscherliv

Alla inlägg under december 2012

Av Malin - 30 december 2012 16:09

Resultat 2012:


Agility

*Få bättre flyt på banorna -Check!

*Säkrare och mer självständig slalom

*Bli snabbare på banan- Check!

*Få säkrare kontaktfällt

*Bli bättre och säkrare på min egen handling -Check!

*Ta fler pinnar och komma  upp i agilityklass II

Målet var främst att komma upp i klass II men vi har inte haft turen på våran sida direkt. Vi har klarat oss felfritt många gånger men så har vi hamnat på första  placering utanför pinnplaceringarna. Och det har bara varit någon sekund, till och med hundradelar, som har varit avgörnade. En pinne i hoppklassen blev det i alla fall och det är jag mycket glad för. Det har varit vår bästa säsong hittills fast att det inte har gett lika många pinnar. Vi har blivit mycket snabbare på banan och fått mer flyt.


Rallylydnad

*Bättre koncentration och kontakt

*Bli säkrare på momenten- Check!

*Debutera i fortsättningsklassen -Check!

*Hitta en belöning som ökar motivationen hos Mira- Check!

*Få bort hoppandet (får minus på helheten när hon hoppar på/mot mig)

*Få minst ett godkänt resultat i fortsättnigsklassen -Check!

Det har varit ett mycket bra år för oss när det gäller rallylydnaden. I början på året var vi i nybörjarklassen och nu ska vi starta i avancerad klass. Jag har lärt mig nya saker och har fått ett nytt tänk när det gäller att lägga upp träningen.


Övrigt:

*Prova på freestyle -Check!

*Prova på Heelwork to Music -Check!

*Hitta fler sätt att belöna -Check!

*Få Mira att leka -Check!

*Debutera i lydnadsklass I

Det var kul att prova på freestyle och Heelwork to music och det är något som jag kommer fortsätta att träna, men inte tävla. När det gäller belöningar så har jag hittat många fler sätt att belöna på och har användning av. Jag har fått Mira att leka och kan nästan använda det som belöning.


Mål 2013


Agility

*Fortsätta träna mer på självständig slalom

*Få bättre och säkrare kontaktfällt

*Öka motivationen

*Träna mer på min egen handlig och bli bättre

*Agilityklass II och Hoppklass II

Jag hade först inte tänkt att ha något speciellt mål med agilityn, men det känns ändå bättre att ha ett mål att jobba mot. Eftersom vi inte lyckades att komma upp i klass II i år så satsar vi nu på att komma upp i klass II under 2013. Jag ska även lägga upp träningen så den blir mer regelbunden. Minst ett pass i veckan.


Rallylydnad

*Få bättre flyt på banan

*Träna mer på detaljer

*Bättre motivation och koncentration

*Bli uppklassad till Mästarklass

Det känns som att det är ett rimligt mål att komma upp till mästarklassen. Men då måste vi träna mer på detaljer och få bättre flyt på banan. Även rallylydnad måste jag få en regelbunden träning med. Tanken är att jag ska träna bana en gång i veckan och få in korta pass med detaljträning där emellan. Sen gäller det att hitta rätt motivation och koncentration. Jag ska inte tänka så mycket på vad som är runt omkring oss när vi tävlar (domare, funktionärer, publik, osv.) utan bara tänka på mig och Mira och det vi ska göra. Detta ska vi klara!


Övrigt

*Ha kul!

*Vara mer målmedveten

Vi har provat på det mesta som jag har velat göra så därför har jag inte så mycket på övriga mål. När jag kollar tillbaka på de mål jag har satt upp för 2012 så är det några stycken som vi inte har klarat, och det kunde vi har klarat om jag varit mer målmedveten och jobbat mer mot målet. Så i år ska jag jobba mer mot de mål jag vill uppnå!

Av Malin - 29 december 2012 16:31

 

I dag var det dags för debuten i avancerad klass i inofficiell rallylydnad. Det gick inte så bra som jag hade hoppats på.

Uppvärmingen gick jättebra och Mira var jättetaggad. Jag tränade lite på de momenten som fanns med på banan efter att ha gått banvandringen och allt satt suveränt! Jag tyckte att det kändes väldigt bra och trodde att det inte skulle vara några som helst problem sen när vi skulle gå banan.

Men när vi skulle gå in på banan så bara försvinner allt. Mira blir helt loj och var inte alls så följsam som hon var på uppvärmingen. Det kändes som jag fick släpa henne med mig i början på banan. Efter en liten bit så blir hon lite mer följsam men då börjar hon hoppa på mig istället. Efter skicka över hinder (nr 11, 203) kom agilityhunden fram och hon var på väg att fortsätta och hoppa över plastbandet som skiljde av banan. Sen försökte hon hoppa över alla skyltar... Suck!

Det blev en del bris och fys och nos och pos och oro och ett förarfel... Vi gjorde honnören för första gången i dag med bedömning också. Det var låånga 1,5 minuter. Mira satt still i ca 30 sekunder innan hon rörde på sig och reste på sig. Hon väntade hela tiden på ett nytt kommando och förstod inte riktigt varför hon bara skulle sitta. Så det får vi träna vidare på. Mer uthållighet.

Men om jag ska tänka positivt och ta fram en sak jag tyckte var bra med dagen så är det uppvärmingen. Tänk om vi kunde ha haft DET inne på banan också.

Nu har vi i alla fall gjort debuten i avancerad klass och jag känner mig jättetaggad till att träna! Nästa gång ska vi lyckas!!! Jag ska träna på starter och attityd och fokus när vi går in på banan. Momenten kan vi, fast jag ska "finslipa" mer på en del.

Resultatet blev 61 poäng. Målet var 70 poäng, så 9 poäng ifrån.. Ja, det kan jag väl vara nöjd med då!  

Av Malin - 28 december 2012 16:50

   

-7 grader, sol och promenad i skogen. Det var väldigt skönt att vara ute idag. Det blev en timmes promenad och Mira fick gå lös till största delen. Vi träffade på ett rådjur efter vägen också, fina djur det. Som tur är så är inte Mira ett dugg intresserad av att sticka efter rådjur. Det var knappt att hon märkte av att det sprang ett rådjur en bit bort. Resten av dagen har varit lugn. Jag har gjort uppgifter på datorn till hunddagisutbildningen, eller försökt i alla fall. Efter ett tag tyckte Mira att jag suttit tillräckligt länge och försökte göra allt för att få uppmärksamhet.   

Nu blir det till att packa lite inför morgondagen. Klockan 8.30 i morgon bär det av till Karlskoga tillsammans med klubbkompisarna.

Av Malin - 27 december 2012 14:20

Idag var vi och tränade rallylydnad i ridhuset. Det gick väääldigt bra idag!!! Jag är så nöjd!  

Jag hade bestämt mig för att lägga fokus på följsamhet och flyt, och det hade vi verkligen. Jag måste verkligen ösa på med beröm för att få rätt attityd hos Mira. Om det inte var hundfolk runt omkring mig så skulle de väl tro att man är knäpp, eller ja.. det känns så i alla fall men så illa är det inte, tror jag   

Men jag ska inte tänka på vad andra tycker. Att ösa på med massor av beröm är vad som fungerar för oss!


Tillbaka till träningen. Vi hade bokat två timmar idag och hann bygga tre olika banor. Två avancerad klass och en fortsättningsklass. I början hann jag inte värma upp tillräckligt mycket som jag ville och hade därmed inte hunnit få upp tillräckligt mycke fokus hos Mira. Men hon följde mig i alla fall. Men efter att ha gjort den uppvärmningen som jag vill göra så var det en stor skillnad. Allt bara fungerade och flöt på. Härlig känsla!

Jag gjorde även honnören mer tävlinsmässigt, alltså gick direkt till den när vi var klara med banan. Det är nog det svåraste momentet för oss. Mira tycket att det är tråkigt att vara stilla. Hon blir osäker och frustrerad. Men bara jag håller mig lugnt och, till skillnad från förut, berömmer lugnt så fungerar det hyfsat bra. Jag vet inte hur länge vi gjorde honnören men hon satt stilla ganska länge och hon gör framsteg för varje gång.


Med den här träningen så känns det bra inför lördagen. Det är ju bara en inofficiell tävling, alltså träningstävling, men man vill ju ändå känna sig förberedd och få så bra resultat som möjligt. Jag är så nöjd med min lilla skrutt!  

 

Av Malin - 25 december 2012 14:12

Efter att ha ätit massor med julmat och godis följt av en massa timmar i soffan med familjen blir man till slut lite rastlös. Men en trevlig julafton hade vi allt!  

I morse när jag vaknade så hade det kommit massor med snö... Jag hade ju planerat att gå en riktig långpromenad med Mira. Men med hennes korta ben så är det ju lite svårt då. Som tur är kom plogen!! Och det är plogat ända ner till fryken, så om en liten stund beger vi oss ut! Kanske det blir lite snöpuls i skogen. Det beror på hur mycket snö det är där, korta ben som sagt...


Mira fick självklart julklappar igår hon också. Favoriten blev en liten blå anka med pip. Fast det roligaste var att riva i julklappspappret. Hon såg så rolig ut när hon drog loss en bit och lade det åt sidan och fortsatte riva papper. Jag hade en väldigt bra hjälpreda när jag skille öppna mina egna juklappar.   

Här kommer lite bilder:

     


Av Malin - 21 december 2012 20:14

 

Av Malin - 20 december 2012 14:55

Jag visste att det var länge sedan som jag bloggade. Men när jag tittade efter vilket inlägg jag senast skrev så insåg jag att det var mer än vad jag trodde. Jag har lite fullt upp just nu. Jag håller nämligen på att starta upp ett företag, hunddagis, och läser till hunddagisföreståndare. Men trot eller ej så gillar jag att ha ett fullspäckat schema framför mig!!   Ni kan gå in och läsa om hunddagiset på min hemsida: www.malinshundservice.se


Lite träning hinner jag ju med också. Några korta pass inomhus är inte så svårt att få till mellan pluggandet. Det är ju lite skönt också att ta lite pauser från datorn. Vi lägger fokus på fotpositionen i vändningarna och backa vid fotposition. Det har fungerat riktigt bra så det är nästan så jag vågar säga att vi kan de momenten nu. Jag ska kolla igenom momenten i avancerad klass och se efter vad vi behöver träna mer på. Det är nästan bara en vecka kvar tills vi gör debut på inofficiell tävling i avancerad klass. Målet är att få tillräckligt med poäng så det räcker till ett kvalificerat resultat. Det ska i alla fall bli kul att få en bedömning innan vi startar officiellt till våren.


Ikväll ska jag iväg och träna rallylydnad i ridhuset på Gönäs tillsammans med klubbkompisarna. Vi har bokat ridhuset endast för rallylyydnadsträning, vilket känns väldigt behövligt, så man får en ordentlig genomkörare innan tävlingen. Eftersom vi alla tävlar i olika klasser så blir det tre olika banor, nybörjare-avancerad. I de lägre klasserna kommer jag träna position på högersidan. Efteråt är ridhuset bokat för agilityträning, så om det inte blir för kallt kommer jag stanna kvar lite och träna agility också.


Lite bilder får bli en avslutning på detta inlägget:

         

Ovido - Quiz & Flashcards